Provincie hoopt voor N33 en Winschoterdiep Europees geld binnen te hengelen

De N33 vlak bij Appingedam
De N33 vlak bij Appingedam © Mario Miskovic/RTV Noord
De provincie Groningen is er bij de Europese Unie in geslaagd om de verdubbeling van de N33, de upgrade van de trein tussen Groningen en Leeuwarden en het Winschoterdiep prominenter op de kaart te zetten. De infrastructurele projecten zijn toegevoegd aan het Trans European Network (TEN-T), waardoor de projecten meer kans maken op Europese financiering.
De projecten staan niet op de Champions League van het TEN-T, het zogeheten kernnetwerk, maar de projecten maken deel uit van het onderliggend netwerk. De kans op financiering kan hierdoor kleiner zijn, maar de provincie is desalniettemin blij met de erkenning voor de projecten.

'Het is gelukt'

‘We hebben geprobeerd om een aantal verbindingen aan het Europese netwerk toe te voegen, en dat is gelukt’, stelt gedeputeerde Fleur Gräper (D66) vast. ‘Dat is met de N33, de trein tussen Groningen en Leeuwarden en het Winschoterdiep gelukt. Helaas zijn het A.G. Wildervanckkanaal en het Aduarderdiep niet aan het netwerk toegevoegd.’
De provincie hoopt met Europees geld de vastgelopen verdubbeling van de N33 vanaf Zuidbroek tot aan Appingedam weer los te trekken. Doordat de zuidelijke ringweg een stuk duurder is geworden, verdween ruim 60 miljoen uit de pot voor de N33 naar de ringweg. Naast de lobby richting Europa hoopt de provincie Den Haag te bewegen alsnog geld bij te leggen voor de verdubbeling van de N33.
De staatssecretaris moet de voordracht van de Lelylijn in de Europese Transportraad bepleiten
Fleur Gräper (D66) - gedeputeerde
De Lelylijn wordt ook genoemd in het Trans European Network, maar niet in de gewenste categorie. De snelle treinverbinding tussen Groningen en de Randstad wordt ook als ‘onderliggend’ netwerk aangemerkt, maar de provincie Groningen hoopt Brussel te bewegen dat de lijn aan het kernnetwerk wordt toegevoegd. Daar is een voordracht van staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Infrastructuur voor nodig.

Drie miljard voor Lelylijn niet genoeg

‘De staatssecretaris moet de voordracht van de Lelylijn in de Europese Transportraad bepleiten’, zegt Gräper. ‘Het is voor een deel aan haar om daar nu vorm en inhoud aan te geven. Daarover zijn we met de staatssecretaris in gesprek en die gesprekken verlopen positief. Het Rijk ziet ook dat de drie miljard voor de Lelylijn in het regeerakkoord niet genoeg is en dat Europees geld heel interessant kan zijn voor grote projecten als de Lelylijn.’