Eemsdelta zet in op honderden nieuwe laadpalen

Toyota Priussen aan de laadpaal
Toyota Priussen aan de laadpaal © FPS/Jos Schuurman
Met de komst van steeds meer elektrische auto's wil de gemeente Eemsdelta het aantal openbare laadpalen uitbreiden. Dit jaar moeten er zestig nieuwe oplaadpunten bij komen. Over drie jaar zijn er volgens de gemeente 250 laadpalen nodig.
Op dit moment zijn er zo'n twintig openbare laadpunten in de gemeente. Volgens het plan moet er aan het einde van dit jaar minstens één laadpaal in alle 34 dorpen staan.

Waar moeten ze komen?

Bij een openbare laadpaal kan iedereen met een elektrische auto opladen. Deze worden meestal beheerd door een bedrijf, waarbij je betaalt per laadbeurt. Veel eigenaren van elektrische auto's laden thuis op, maar voor mensen die bijvoorbeeld in een flat of appartement wonen is dat niet mogelijk.
We horen graag of de oplaadplekken in buurten die wij in gedachten hebben de juiste zijn
Meindert Joostens - wethouder ChristenUnie
De gemeente roept inwoners op om mee te denken waar de laadpalen moeten komen. Uiteindelijk moeten er in Eemsdelta 1.200 openbare laadpalen zijn in 2035. 'We horen graag of de oplaadplekken in buurten en wijken die wij in gedachten hebben de juiste zijn', zegt wethouder Meindert Joostens (ChristenUnie). 'Iedereen die dat wil, kan reageren.'

Dorpen en wijken

Op de site van de gemeente komt een overzicht met de locaties. Het gaat om gewone laders, geen snelladers. Die staan meestal langs de snelweg. De nieuwe palen komen vooral in dorpen en wijken. Eemsdelta gaat ze niet zelf plaatsen en onderhouden, maar werkt hiervoor samen met het bedrijf PARKnCHARGE.
Vanaf 2035 mogen er volgens het Klimaatakkoord geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer worden verkocht. Daarom werken het Rijk en gemeenten aan een plan om het aantal laadpunten de komende jaren verder uit te breiden.