Eerste veerboot vertrokken van Eemshaven naar Noorwegen na vertraging door harde wind

MS Romantika wordt in de Eemshaven door twee sleepboten op z'n plaats gehouden
MS Romantika wordt in de Eemshaven door twee sleepboten op z'n plaats gehouden © Steven Radersma/RTV Noord
De eerste veerboot is donderdagavond vanuit de Eemshaven naar Noorwegen vertrokken. MS Romantika zou oorspronkelijk om 15:00 uur naar Kristiansand vertrekken, maar door de harde wind raakte een van de trossen los. Daardoor voer de ferry donderdagavond om 19:15 uur af, ruim vier uur later dan gepland.
Het schip werd voor vertrek door twee sleepboten op z'n plaats gehouden. MS Romantika vaart voortaan drie keer per week van en naar het Noorse Kristiansand.
'Een tegenvaller, maar geen drama', noemt Jurjen Gravendeel van Holland Norway Lines de vertraging. 'We willen vooral veilig afvaren. We hebben uitgebreide tests gedaan en we gaan op het moment dat de wind afneemt in alle rust afvaren, met de sleepboten aan onze zijde.'
MS Romantika voor de eerste keer naar Noorwegen, ondanks harde wind

Verloren tijd inhalen op zee

Ondanks de vier uur vertraging denkt Gravendeel dat de ferry op het geplande tijdstip in Kristiansand aan kan komen. 'We halen op zee de verloren tijd weer in. Normaal gesproken varen we niet op full speed, dus we kunnen op het afgesproken tijdstip aanmeren. Zeker als we de wind mee hebben, kunnen we enorm veel tijd inhalen.'
Een kleine domper is het wel, maar volgens Gravendeel zitten ze nu allerminst in zak en as. 'Het was een bijzonder mooie dag en dat gaat het ook zeker blijven', besluit hij.

Hoogwaardigheidsbekleders

Hoogwaardigheidsbekleders, pers en genodigden openden donderdagochtend de terminal, waar het schip klaarlag. 'Het schip is klaar, de mensen zijn klaar. Ze willen er iets moois van maken', zei Bart Cunnen, directeur van Holland Norway Lines, aan het begin van de middag nog.
We hadden gehoopt op de helft, 80.000 is fijn
Bart Cunnen - directeur Holland Norway Lines
Twee jaar is er toegewerkt naar het moment dat de eerste boot de oversteek gaat maken. 'We zien dat onze mensen klaar zijn om te beginnen, ze zaten erop te wachten', aldus Cunnen. Aan boord van de ferry is ook horeca en onder meer een sauna te vinden. Cunnen spreekt daarom van een 'cruise ferry'.

Vertrouwen, maar ook druk

Inmiddels hebben 80.000 mensen al een plekje geboekt op de veerboot. 'We hadden gehoopt op de helft, 80.000 is fijn', vindt Cunnen. 'Daaruit blijkt dat er vertrouwen is en dat geeft vertrouwen, maar ook druk.'
Holland Norway Lines is een lokale start-up, met op de scheepsbemanning na zo'n dertig medewerkers. Voor de vaardienst is een nieuwe terminal opgetuigd. MS Romantika is wel al zo'n twintig jaar oud. Het is de bedoeling dat er in duurzame en slimme oplossingen geïnvesteerd blijft worden waardoor het schip minder energie gaat verbruiken. De onderneming wil toewerken naar twee schepen die rond 2027 emissievrij zouden moeten varen.
Dit bericht is aangevuld met een reactie van Jurjen Gravendeel van Holland Norway Lines op de vertraging