Zorgen bij zwemverenigingen over uitbreiding betaald parkeren in Stad: 'Contributieverhoging zal wel moeten'

Zwemvereniging Ten Boer
Zwemvereniging Ten Boer © Robert Pastoor/RTV Noord
In meer en meer stadswijken moet er worden betaald voor een plekje voor de auto. Volgens de gemeente komt ze daarmee tegemoet aan de wens van de wijkbewoners. Zwemvereniging Ten Boer en de Groninger Reddingsbrigade zien het met lede ogen aan. Ze vrezen dat het uitbreidende betaald parkeren-regime gaat zorgen voor minder leden.
De Groninger Reddingsbrigade krijgt in Paddepoel te maken met betaald parkeren. Ze kunnen hun auto nu nog gratis kwijt op het parkeerterrein van zwembad De Parrel. Vanaf 1 mei gaat dat veranderen. In meerdere wijken, waaronder Paddepoel, zal er vanaf dat moment betaald moeten worden.
De gemeente heeft aan de Reddingsbrigade laten weten de parkeerplaats van onder meer het zwembad een uitzonderingspositie gaat krijgen. Daar wordt de zogenoemde parkeerschijfzone ingevoerd. Dat betekent dat je met een blauwe parkeerschijf twee uur gratis kan parkeren.
Volgens Ronald Bodenstaff klinkt dat nobel, maar heeft de vereniging er weinig aan. 'Dat klinkt op zich leuk als oplossing, maar wij zwemmen daar van 17:00 tot 19:00 uur. Daarvoor ben je een kwartier voor die tijd aanwezig en ook een kwartier na die tijd. Ik ben een van de instructeurs die daar twee en een half uur aanwezig is, en met mij velen.'

Uitbreiding van gebied

In de koude maanden van het jaar ruilt Zwemvereniging Ten Boer het buitenbad in het eigen dorp in voor het binnenbad het Helperbad in Helpman. Sinds oktober 2021 is een parkeerplek voor de deur van het zwembad ook niet meer gratis. Daarom rijden de zwemmers uit Ten Boer nu een klein stukje verder om de auto gratis te parkeren, maar ook dat gaat veranderen. Vanaf oktober 2022 wordt een groter gebied rondom het zwembad een zone waarin je moet betalen voor een parkeerplek.
Het knelt hier
Mariska Kroon - voorzitter Zwemvereniging Ten Boer
Volgens voorzitter Mariska Kroon van Zwemvereniging Ten Boer wordt er nu al van alles gedaan om met zo weinig mogelijk auto's naar het zwembad te komen. Waar het kan gaan de mensen op de fiets en er wordt samen gereden. 'Enerzijds snap ik de houding van de gemeente. Ze willen een groene en fietsvriendelijke gemeente zijn. Er moet ook gespeeld worden in de wijk en daar kan ik ook helemaal achter staan, maar het knelt hier', zegt ze in alle ernst.
'Er zijn zaken die in de problemen komen. Zoals leden van de zwemvereniging die van een behoorlijke afstand moeten komen en met de auto komen. We moeten die auto gewoon ergens kwijt', aldus Kroon.
De Groninger Reddingsbrigade
De Groninger Reddingsbrigade © Robert Pastoor/RTV Noord

Stijgende contributie

In principe kunnen de mensen de auto's natuurlijk ook wel kwijt, maar het betalen voor die plek is het probleem. Beide verenigingen vrezen dat het ledenbestand door de maatregel gaat krimpen. 'De gemeente geeft aan de ene kant aan dat sport belangrijk is en laagdrempelig moet', zegt Kroon.
Met deze maatregel wordt het sporten voor ons veel duurder en wordt de drempel ook hoger
Mariska Kroon
'Maar met deze maatregel wordt het sporten voor ons juist veel duurder en wordt de drempel ook hoger. Het is misschien een bijkomend effect van de paarkeermaatregelen, maar niet iets waar de gemeente bij heeft stilgestaan.'
Kroon laat weten dat de vrijwilligersvergoeding, die de trainers krijgen, niet de bijkomende parkeerkosten zal dekken. Een verhoging van de contributie is dan ook niet uit te sluiten en dat is iets wat ze in Ten Boer niet graag doen. 'Maar dat zal dan moeten, het kan niet anders.'

Veiligheidsregio

Bij de Reddingsbrigade hangt de vlag er niet anders bij, ook daar wordt gevreesd voor een aanpassing van de contributie. 'Er zullen mensen zijn die geen les meer gaan geven en enkel hun eigen half uurtje komen zwemmen. Dan kunnen ze gebruikmaken van de parkeerzone. Of ze gaan minder les geven en dat komt onze leden niet ten goede. Dat zou betekenen dat we niet voldoende instructeurs in het bad hebben en niet meer veilig of goed les kunnen geven', zegt bestuurslid Ronald Bodenstaff.
Ronald Bodenstaff in het Helperbad
Ronald Bodenstaff in het Helperbad © Robert Pastoor/RTV Noord
Hij vindt dat de gemeente de signalen serieus moet nemen. Zijn club maakt onderdeel uit van de Veiligheidsregio. Ze komen dus ook in actie bij overstromingsgevaar en beveiliging van evenementen die zich op of rondom het water afspelen. Het uitbreidende parkeerregime baart hem meer zorgen: 'We hebben ook een beveiligende taak bij heel veel sportevenementen, waarbij wij met onze vrijwilligers de stad inkomen en ergens moeten parkeren. We hebben leden uit de stad, maar ook heel veel van buiten de stad. Op de fiets komen is dus niet voor iedereen een optie.'

Gemeente maakt vooralsnog geen uitzondering

De zwemmers zijn niet de eersten die de gevolgen ondervinden van het parkeerbeleid van het huidige stadsbestuur. Eerder trok de Luisterlijn al aan de bel. Toen liet verantwoordelijk wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) weten dat hij de vrijwilligersorganisatie niet tegemoetkomt. Hij liet weten dat de Luisterlijn net zoals andere vrijwilligers gewoon moet betalen voor een parkeerplek.
Het CDA pleitte toen voor een maatschappelijke parkeervergunning. Daar voelde de stadsbestuurder eveneens weinig voor.
Zorgen bij zwemverenigingen over uitbreiding betaald parkeren in Stad