Test met 5G aan boord van een schip: 'Belangrijke stap voorwaarts voor de scheepvaart'

De Fiveltrans in de haven van Delfzijl
De Fiveltrans in de haven van Delfzijl © Economic Board Groningen
Gegevens van een schip direct aan wal inzien. Daar is 5G voor nodig. Economic Board Groningen (EBG) houdt momenteel een pilot aan boord van een schip uit Farmsum om met behulp van hoge bandbreedte gegevens realtime te versturen, zoals video's van hoge beeldkwaliteit vanaf het schip.
Het experiment wordt uitgevoerd door 5Groningen, een initiatief van EBG. Marinminds, initiatiefnemer van de 5G-pilot, heeft apparatuur geïnstalleerd op een schip van Van der Veen Shipping uit Farmsum en noemt 5G een belangrijke stap voorwaarts voor de scheepvaart.
Bij deze 5G-pilot zijn meerdere bedrijven betrokken. Naast EBG, Marinminds en Van der Veen Shipping doen ook Groningen Seaports, Hanzehogeschool Groningen, KPN, Peplink, Frontier BV en Techbinder mee aan het project.

5G: sneller en meer kwaliteit

Het scheepvaartkantoor van Van der Veen exploiteert vier rederijschepen en doet aan bevrachting van schepen. Volgens Robert van der Veen, eigenaar van het kantoor, is de verbinding aan boord van schepen de laatste jaren flink verbeterd. 'We doen aan videobellen en er wordt regelmatig op afstand meegekeken met laden en lossen.'
Robert van der Veen van Van der Veen Shipping
Robert van der Veen van Van der Veen Shipping © Economic Board Groningen

Betrouwbaarheid verbinding

Om al die gegevens sneller te kunnen versturen, is 5G nodig. '5G is betrouwbaarder en zorgt ook nog voor een langere batterijduur. Voor de hoeveelheid gegevens die van een schip naar de wal worden gestuurd, is veel bandbreedte nodig. En er is een goede en snelle verbinding nodig om realtime mee te kunnen kijken. 5G maakt dit mogelijk', stelt 5Groningen.
Volgens Van der Veen is de snelle connectiviteit en kwaliteit van het beeld al merkbaar tijdens de pilot op een van zijn schepen, de Fiveltrans. 'We hebben nu de hele vaartijd een goede verbinding met het vaste land. De betrouwbaarheid van die verbinding is noodzakelijk om de nieuwe toepassingen in praktijk te kunnen brengen.'

Veiliger scheepvaart

Een volgende stap binnen de pilot is volgens EBG het ontwikkelen van een dashboard, waarop alle belangrijke gegevens van een schip in te zien zijn. Dit moet Groningen Seaports in staat stellen om het scheepvaartverkeer nog veiliger te maken.
Het dashboard dat wordt ontwikkeld, moet varen bovendien efficiënter maken. 'De status van het schip en het energieverbruik kunnen we straks vanaf de wal direct inzien. Hierdoor kunnen we veel efficiënter onderhoud plegen. Op het dashboard kunnen mensen op kantoor in een oogopslag de status van het schip bekijken. Dat scheelt veel communicatie en afstemming met de bemanning. Er kan worden bijgestuurd, waardoor minder brandstof nodig is. Dat is niet alleen goed voor het bedrijf, maar ook voor het milieu', legt Van der Veen uit.