Volgend jaar mogelijk fors minder treinen en bussen in provincie Groningen

Een bus van Qbuzz rijdt over het Emmaviaduct in Stad
Een bus van Qbuzz rijdt over het Emmaviaduct in Stad © Jos Schuurman/FPS
De provincie Groningen is verbolgen over het kabinetsbesluit om voor volgend jaar geen extra geld uit te trekken voor het openbaar vervoer. Doordat het kabinet de hand op de knip dreigt te houden, voorziet de provincie dat het aanbod van bus en trein in Groningen met zo'n 30 procent kan dalen.
Het besluit komt voor de provincie slecht uit. De coronacrisis heeft een gat in de reizigersaantallen in het openbaar vervoer geslagen en verwacht wordt dat pas in 2025 het reizigersaantal weer op het oude peil zit. In de tussentijd is extra geld nodig om het aanbod van openbaar vervoer op peil te kunnen houden.
Voor de afgelopen jaren en dit jaar werd er een compensatiepakket afgesproken, maar het kabinet is niet van plan de gaten tot 2025 aan te vullen.

Provincie heeft een probleem

Dat geeft problemen in de regio, zeggen alle provincies en de vervoersregio's Amsterdam en Rotterdam/Den Haag in een gezamenlijk statement.
'Tijdens de coronapandemie zijn bussen, treinen, trams en metro's blijven rijden voor mensen in zorg en andere vitale beroepen', schrijven de regionale overheden in de verklaring. 'Dat was ook wat het kabinet vroeg. Wel namen de reizigersaantallen en de kaartverkoop in die periode sterk af.'

'Reizigers worden de dupe'

Het kabinet en de provincies maakten vervolgens afspraken over compensatie. De Rijksoverheid droeg 2,5 miljard euro bij, de provincies legden gezamenlijk 500 miljoen op tafel. Dat pakket wordt voor dit jaar nog in stand gehouden, maar daarna afgebouwd.
'Het openbaar vervoer en de vele reizigers worden de dupe', zegt gedeputeerde Fleur Gräper (D66).
'We hebben afgesproken elkaar in deze crisis vast te houden. Dat dreigt nu weggegooid geld te zijn. Juist nu na corona het gewone leven terugkeert en mensen weer steeds meer gebruik willen maken van het openbaar vervoer. We moeten dan ook het openbaar vervoer leveren dat de reizigers nodig hebben.'

Leefbaarheid op platteland onder druk

De provincies roepen het kabinet op om alsnog afspraken te maken over het OV-aanbod. Voor de provincie Groningen dreigt met name een kaalslag op het platteland, waar de provincie er tot dusverre voor kiest om onrendabele buslijnen te laten rijden, om zo de leefbaarheid in kleine dorpen op peil te houden. Dat dreigt nu te verdwijnen.