Provincie vraagt 15 miljoen van Rijk om waterstoftreinen te kopen

De waterstoftrein
De waterstoftrein © Martin Drent/RTV Noord
De provincie Groningen wil nog dit jaar vier waterstoftreinen kopen, maar heeft daarvoor wel hulp nodig van de landelijke overheid. In een brief aan staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Infrastructuur vraagt de provincie om een landelijke bijdrage van 15 miljoen euro.
Het totale kostenplaatje voor de vier waterstoftreinen wordt geschat op zo'n 60 miljoen euro. Dat is onder meer gebaseerd op gesprekken met potentiële treinbouwers, maar het totaalbedrag kan nog veranderen omdat de treinen aanbesteed moeten worden.

Voor de zomer duidelijkheid

'Door deze relatief gezien beperkte bijdrage van uw kant kunnen we gezamenlijk nog dit jaar een hele concrete eerste stap zetten richting volledig zero emissie treinvervoer in Noord-Nederland', schrijft de provincie aan Heijnen. De provincie hoopt voor de zomer geld toegezegd te krijgen van de staatssecretaris, zodat de opdracht gegeven kan worden en de treinen voor 2025 klaar kunnen zijn.

Goed voor lijn met Duitsland

In 2020 heeft de provincie al een proef gedaan met een waterstoftrein en die beviel goed. Naar verwachting kan een waterstoftrein ongeveer 25 jaar mee. De treinen moeten naast het feit dat ze geen uitstoot hebben ook zorgen voor simpeler grensoverschrijdend vervoer met Duitsland.

Delfzijl en Veendam/Stadskanaal

De vier nieuw te kopen waterstoftreinen moeten in principe gaan rijden op het traject tussen Groningen en Delfzijl en Groningen en Veendam en later Stadskanaal. Met de aanschaf van vier nieuwe treinen is er volgens de provincie meteen genoeg materiaal om het spoor vanuit Veendam door te trekken naar Stadskanaal.
De aanleg van de treinverbinding tussen Veendam en Stadskanaal staat echter onder druk. Woensdag werd duidelijk dat het project 50 miljoen euro meer gaat kosten dan aanvankelijk begroot. Dat komt onder meer door verouderde bruggen, een zwakke ondergrond en omdat er hogere eisen worden gesteld aan overwegen.