Miljoenenstrop voor trein naar Stadskanaal: 'Dit is teleurstellend'

De beoogde locatie voor het station
De beoogde locatie voor het station © Martijn Folkers/RTV Noord
Spoorwegbeheerder ProRail heeft in een eerder stadium niet goed gekeken naar de risico’s voor het aanleggen van de treinverbinding naar Stadskanaal. Dat is de reden dat de kostenoverschrijding nu alsnog boven tafel is gekomen, stelt gedeputeerde Fleur Gräper (D66) van de provincie Groningen.
ProRail reikt nu de provincie de hand door met het Rijk te gaan praten over extra geld voor de treinverbinding.
Dat zegt gedeputeerde Fleur Gräper (D66) in een reactie op de brief van de provincie, waarin duidelijk wordt dat het aanleggen van de trein naar Stadskanaal ruim 50 miljoen euro duurder dreigt te worden. De treinverbinding moet nu 115 miljoen euro kosten, de provincie had eerder 63 miljoen euro gereserveerd voor de verbinding.
‘Toen ik hoorde dat er sprake was van deze kostenraming heb ik direct een bestuurlijk overleg met ProRail belegd’, zegt Gräper. ‘Mijn eerste vraag was: hoe kan dit? Zij gaven toen aan dat ze een aantal dingen bij de eerste kostenraming in 2018 onvoldoende hebben meegenomen. Dat is teleurstellend.’

Oude bruggen opknappen te duur

Een nieuwe analyse van ProRail leert onder meer dat de huidige ondergrond te zwak is om het treinspoor Veendam - Stadskanaal aan te leggen en dat de zogeheten kunstwerken, zoals bruggen, zwaar verouderd zijn. De oude opkalefateren is duurder dan het aanleggen van nieuwe kunstwerken, zo meldt de brief van de provincie. De provincie en de gemeente Stadskanaal hoopten daar in een eerder stadium wel op, om zo de kostenoverschrijding te kunnen drukken.
Volgens Gräper geeft ProRail toe dat de eerste analyse minder scherp was en is de spoorwegbeheerder bereid om samen met de regio richting het Rijk te lobbyen om de trein alsnog te laten rijden naar Stadskanaal.

'ProRail denkt met ons mee'

‘We zitten nu veel nadrukkelijker samen met ProRail aan tafel om te kijken naar oplossingen. Zij hebben toegezegd mee te willen kijken naar oplossingen. ProRail neemt het initiatief om het Rijk te informeren over de extra kosten en wil samen met ons en het Rijk in gesprek hoe we dit kunnen oplossen.’
RTV Noord heeft spoorwegbeheerder ProRail gevraagd om een reactie. ‘Wij kennen de brief van de provincie Groningen niet’, laat een woordvoerder weten. De spoorwegbeheerder heeft op een aantal vragen van RTV Noord nog niet gereageerd.

Stadskanaal rekent op trein

De gemeente Stadskanaal heeft nog altijd de verwachting dat de trein tussen Veendam en Stadskanaal gaat rijden. ‘Wij gaan er nog steeds vanuit dat de spoorlijn gerealiseerd wordt’, zegt wethouder Goedhart Borgesius (VVD). ‘De kostenoverschrijding was ons bekend, maar wij wachten nieuwe onderzoeken van ProRail af waarbij mogelijk alsnog kan worden bespaard op het project. Voor ons is en blijft de komst van de trein van groot belang.’