Oprichter Hardt: ‘In 2030 is er een werkende hyperloop in Europa’

Zo moet de Hyperloop eruit komen te zien
Zo moet de Hyperloop eruit komen te zien © Hardt Hyperloop
In 2030 kan er een commerciële hyperloop in Europa zijn. Dat denkt medeoprichter Mars Geuze van het Nederlandse Hardt Hyperloop. Zijn bedrijf werkt mee aan een testbaan in Veendam, waarvan de bouw deze zomer begint.
In 2027 denkt Hardt alle veiligheidstests te hebben doorlopen en klaar te zijn voor het echte werk.

Hoge snelheid met weinig energie

‘Veel landen hebben interesse en veel bedrijven werken aan hyperloopsystemen’, weet Geuze. Hij geeft aan dat er dan ook veel vooruitgang is geboekt met het transportsysteem sinds Tesla-topman Elon Musk in 2013 met het idee kwam om een magneetzweeftrein door een vacuümbuis te laten reizen. Daardoor kunnen hoge snelheden worden bereikt met relatief weinig energie.

Welk land meldt zich als eerste?

Hardt bereidt zich nadrukkelijk voor op de aanleg van een commerciële hyperloopverbinding. ‘Het wachten is nu nog op een land dat als eerste een baan aan wil leggen.’ Wat Geuze betreft kan dat prima een korte verbinding zijn naar bijvoorbeeld een luchthaven. ‘Als je dat als eerste doet, levert je dat expertise op en ook een specialistische industrie. Als je een dijk wilt bouwen, bel je de Nederlanders. Het zou mooi zijn als dat ook voor hyperloops gaat gelden.’

Futuristisch of valt dat mee?

De hyperloop biedt volgens Geuze veel voordelen ten opzichte van hogesnelheidstreinen. ‘Het is goedkoper om aan te leggen, gebruikt minder stroom, neemt minder ruimte in en is veel flexibeler.’
De hyperlooptreinen kunnen namelijk naadloos van richting wisselen naar een andere buis, net als een auto op de snelweg. Voor veel mensen klinkt de hyperloop nog erg futuristisch, ‘maar als ze er meer over weten, raken ze enthousiaster’.