Oude Pekela en Stadskanaal trappen acties in streekvervoer af op 11 mei

Een lijnbus
Een lijnbus © FPS/Jos Schuurman
Acties in het streekvervoer zijn onafwendbaar: vanaf woensdag 11 mei wordt er gestaakt. 'We trappen af in Oost-Groningen en Zuidoost-Drenthe met estafettestakingen', zegt FNV Noord-bestuurder Edwin Kuiper.
Tijdens ledenbijeenkomsten in Alteveer, Emmen, Assen en Groningen hebben FNV-leden unaniem het eindbod van de werkgevers afgewezen. Kuiper: 'Je moet met estafettestakingen ergens beginnen, en omdat de leden in Oude Pekela, Stadskanaal en Emmen aangaven het helemaal oneens te zijn met de voorstellen van de werkgevers, wilden zij daar wel de aftrap nemen.'
Dat zal dus aanstaande woensdag zijn. Waar de boosheid vooral zit: 'Er is door de werkgevers geen ruimte gegeven voor onderhandelingen. Er is gewoon een eindbod neergelegd: Red je er maar mee', zegt Kuiper. 'Ons tegenvoorstel werd gewoon weggewuifd. Die arrogantie is tekenend.'
De staking is overigens puur een FNV-staking: het CNV doet niet mee.
Wat zijn estafettestakingen?
Estafettestakingen worden op meerdere plekken, maar niet tegelijkertijd uitgevoerd. FNV-bestuurder Kuiper: 'Na een start in Oost-Groningen, wordt het stokje bijvoorbeeld overgegeven aan regio Oost of Zuid, waarna we op een goed moment weer in het Noorden terug zouden kunnen komen. Er zit eigenlijk geen lijn in, behalve: we gaan overal staken, alleen niet op dezelfde dag.'

'Werknemers hebben afgelopen jaren afgezien van loonsverhoging'

De eisen van FNV Streekvervoer zijn tweeledig: een automatische prijscompensatie én betere werkomstandigheden.
Kuiper: 'Er moet redelijkerwijs tegemoet worden gekomen aan de inflatie en oplopende kosten. Werknemers hebben, ook vanwege corona, de afgelopen jaren al hun loon gematigd, door af te zien van loonsverhoging. Maar voor het aanbod dat de werkgevers ons nu hebben gedaan, hebben wij geen loon gematigd, zeggen de werknemers.'
Zo is er de RVU-regeling, waarin de vervroegde uittreding is vastgelegd. 'Maar nu blijkt eigenlijk dat werknemers dat met hun eigen pensioengelden moeten financieren.'
De werkdruk is minstens zo'n pijnpunt als de loonsverhoging
Edwin Kuiper - FNV Noord-bestuurder
Behalve meer geld in de vorm van betere lonen en prijscompensatie, strijden de streekvervoerders vanaf aanstaande woensdag ook voor minder werkdruk.

'Ziekteverzuim loopt hier en daar op tot 25 procent'

'Want die werkdruk is minstens zo'n pijnpunt als de loonsverhoging', zegt Kuiper. 'Je ziet het aan de treinenuitval bij Arriva de afgelopen weken, dat is een gevolg van die werkdruk. Dat ziekteverzuim loopt in sommige gevallen op tot 25 procent. Maar de werkgevers hebben niet eens willen praten over werkdruk verlagende maatregelen. In hun eindbod hebben ze gezegd dat ze willen praten over flexibiliteit, productiviteit en efficiëntie, met andere woorden: ze willen er nog meer uit persen.'
En dat, zeggen de werknemers, terwijl die druk al zo hoog is. 'Ritten vallen niet voor niks uit. De dienstregeling is ontzettend krap en pauzes kunnen nauwelijks worden genomen.'

Succesjes in de metaal en bij de politie

Het moreel bij de bonden is in ieder geval hoog. Onlangs boekten ze succesjes in de metaal en bij de politie. 'In heel veel sectoren zijn best fatsoenlijke afspraken te maken', zegt Kuiper. 'Wij roepen werkgevers in het streekvervoer op om dat ook met ons te doen.'