'Turborotonde' moet verkeersproblemen in Winschoten oplossen

Rotonde de Blauwe Roos in Winschoten
Rotonde de Blauwe Roos in Winschoten © Syntera
Verkeersknooppunt de Blauwe Roos in Winschoten wordt omgetoverd tot een zogeheten turborotonde. Ook komt er een nieuwe afslag voor verkeer tussen Groningen en Winschoten.
De aanpassingen moeten ervoor zorgen dat er geen verkeersopstoppingen meer plaatsvinden. In de huidige situatie ontstaan regelmatig onveilige taferelen.
'Het is op zich niet erg als je stilstaat voor een rotonde, maar hier is het een enorm drama. Niet alleen met dagen als Duitse Dag in Winschoten, maar ook voor de hulpdiensten die er langs moeten. Het gebeurt vaak dat men er niet door kan en dat moet opgelost worden. Het heeft lang genoeg geduurd', zegt wethouder Jurrie Nieboer.

Verkeersprobleem

Op de rotonde komt verkeer samen uit vijf richtingen: Groningen, Winschoten, Beerta, Finsterwolde en Duitsland. Verkeer dat vervolgens richting Winschoten moet, komt over een brug. En die brug zorgt vaak voor problemen.
Op momenten dat de brug open staat en het druk is op de weg, loopt het verkeer aan beide kanten van de brug vast. Dat kan zorgen voor gevaarlijke situaties. Door de drukte in de spitstijden en de opstopping, komt het op momenten voor dat de file zover doorloopt dat de afrit van de snelweg vol staat met stilstaande voertuigen. Dat terwijl ander verkeer met honderd kilometer per uur langsrijdt.
Er moet daarom iets gebeuren, vinden zowel de gemeente Oldambt, de provincie als Rijkswaterstaat.

Turborotonde

Er wordt gekoerst op drie maatregelen. De Blauwe Roos moet worden omgebouwd naar een turborotonde. Dat is een rotonde met twee of meerdere rijstroken. Ook moet er een nieuwe afslag komen voor het verkeer tussen Groningen en Winschoten. Zij hoeven zodra dat er ligt dus niet meer over de rotonde te rijden.
Verder wil Groningen Bereikbaar het voor elkaar krijgen dat mensen ‘slimmer reizen’. Daarvoor worden campagnes georganiseerd. De hoop is dat mensen vaker met elkaar meerijden, vaker gebruikmaken van het openbaar vervoer en van de mogelijkheid om thuis te werken.

Wanneer?

Volgens de provincie zijn de maatregelen ‘relatief snel uit te voeren’. ‘Deze maatregelen moeten het doorstromen van het verkeer voor 2024 verbeteren. De inschatting is dat het een oplossing biedt tot 2030. Voor de lange termijn oplossing na 2030 is meer onderzoek nodig. Hier wordt aan gewerkt', aldus een zegsman van de provincie.
De kosten worden beraamd op meer dan twee miljoen euro. De provincie Groningen, Rijkswaterstaat en de gemeente Oldambt gaan dit samen betalen.