Zelfstandig varend pontje draait proef in de haven van Lauwersoog

Het autonoom varend pontje in de haven van Lauwersoog
Het autonoom varend pontje in de haven van Lauwersoog © Steven Radersma/RTV Noord
In de haven van Lauweroog vaart een pontje dat zonder tussenkomst van de mens besluiten kan nemen over de vaarroute.
‘Ik sta met de handen in de zakken’, zegt Albert Keizer van Next Generation Shipyards. ‘Hoe makkelijk wil je het hebben’. Keizer staat aan boord van een bijzonder vaartuig dat de laatste tijd te zien is in de haven van Lauwersoog. Het is een zelfstandige varend pontje, dat bij wijze van proef de haven doorkruist.
Het pontje is gebouwd door Next Generation Shipyards in samenwerking met een bedrijf uit Delft en een Canadese softwareontwikkelaar. Het pontje heeft de naam ‘Ferry’ gekregen.

Software wordt afgesteld

Het autonoom varend pontje in een geïmproviseerd 'dockingstation'
Het autonoom varend pontje in een geïmproviseerd 'dockingstation' © Steven Radersma/ RTV Noord
Het vaartuig heeft bij wijze van proef al op een watertje in de buurt van Barendrecht gevaren en is nu in Lauwersoog voor verdere afstelling van de software. Zacht zoemend beweegt het zich daar tussen de viskotters door. Voor de aandrijving zijn vier elektromotoren aan boord die hun stroom krijgen van de zonnepanelen op het dak.

Pontje neemt zelfstandig besluiten

Volgens Keizer hoeven passagiers aan boord niet bang te zijn dat er iets misgaat. ‘Het pontje heeft verschillende informatiebronnen op basis waarvan beslissingen kunnen worden genomen. Dat kan niet met bijvoorbeeld alleen GPS apparatuur, je moet ook anticiperen op de omgeving. Er is een laserscan die de omgeving continu in beeld brengt en 3D beeldherkenning die kan zien of iets een zwemmer is of bijvoorbeeld een eend. Ook kan het pontje zelfstandig berekenen hoe groot een naderend schip is. Verder zitten alle kaartdata uit de omgeving in de computer. Met al die gegevens kan Ferry zelfstanding besluiten wat hij gaat doen.’
Zelfbesturend pontje kan de beste stuurlui aan wal laten staan

Noodknop

Mocht een passagier tóch willen ingrijpen dan is een knop aan boord waarmee contact kan worden gemaakt met een soort helpdesk, waar op afstand ingegrepen kan worden.

200 locaties

Het pontje kan zelfstandig aanleggen bij een soort docking-station aan de wal. Keizer heeft hoge verwachtingen van het project, dat ‘Ferry to Connect’ is gedoopt. ‘Ik denk dat het pontje ingezet kan worden op zeker 200 locaties in Nederland, bijvoorbeeld in natuurgebieden die daardoor beter toegankelijk gemaakt kunnen worden. Vanuit Zwitsersland, België en Canada is al belangstelling getoond.’

Niet op de grote rivieren

Voorlopig richt het project zich op relatief klein vaarwater. ‘We richten ons nog niet op snelstromende rivieren zoals de Rijn of de Waal', zegt Keizer. 'Dit pontje kijkt ongeveer 200 meter om zich heen, op de grote rivieren moet je kilometers ver in kaart kunnen brengen. Dat zou in de toekomst best kunnen. Zie dit maar als een eerste stap.’