Kijk mee: de verdiepte ligging van de zuidelijke ringweg is in aanbouw

1.141 meter lang wordt ze: de verdiepte ligging van de nieuwe zuidelijke ringweg. Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep rijden weggebruikers vanaf 2024 ondergronds van oost naar west en andersom. Nu is het nog één grote bouwput, waar zo'n tweehonderd mensen dagelijks aan werken.
Het ondergrondse deel van de nieuwe weg krijgt drie overdekte delen en twee niet-overdekte stukken. 'Een tunnel mag je het niet noemen', legt Bert Kramer van aannemer Combinatie Herepoort uit. Daar is een reden voor: door dit te doen, hoeft het stuk weg niet aan de speciale, strengere regelgeving voor tunnels te voldoen.
De verdiepte ringweg wordt ruim 1100 meter lang

'We zijn momenteel bezig de vloeren en wanden van de verdiepte ligging te bouwen', legt Kramer uit. 'Ook de dakconstructie zijn we aan het bouwen.'


'De ringweg wordt deels verdiept om de delen ten noorden en ten zuiden van de ringweg aan elkaar te koppelen', legt Kramer uit. 'Een wethouder wilde dat graag, zodat de wijken weer aan elkaar komen. Dat gebeurt nu, doordat we de rijbanen onder de grond aanleggen.'

Durk Boonstra leidt het werk aan de verdiepte ligging en staat trots midden in 'zijn' project. 'Dit is natuurlijk gigantisch om te maken, daarom duurt het ook jaren', zegt de projectleider.

Opvallend is dat de weg in de verdiepte ligging schuin afloopt. De zuidkant van de weg ligt wat hoger dan de noordkant. 'Het water moet altijd een beetje aflopen, richting de putjes. En de weg ligt in een bocht, daar heb je altijd verkanting.'
In 2024 moet de weg klaar zijn voor gebruik. Dit jaar wordt het casco van de verdiepte ligging afgemaakt, komend jaar worden de elektriciteit en het asfalt aangelegd. 'Het duurt nog wel eventjes, maar ik kan me goed voorstellen dat de auto's en vrachtwagens die nu nog vijftien meter hoger rijden, straks hier doorheen gaan', zegt Boonstra. 'Laat maar komen!'

