Staatssecretaris komt niet naar Stadskanaal voor gesprek over Nedersaksenlijn

Het STAR-station in Stadskanaal
Het STAR-station in Stadskanaal © Martijn Folkers/RTV Noord
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) zal komende woensdag niet naar Stadskanaal komen voor een gesprek over de Nedersaksenlijn. De staatssecretaris heeft zich afgemeld bij de organisatie.
Wel zal Heijnen middels een videoboodschap de aanwezige bestuurders en politici in theater Geert Teis toespreken.
‘Dat is geen domper hoor’, zegt voorzitter Melle Mulder van stichting Nedersaksenlijn, verantwoordelijk voor de lobby om het ontbrekende stukje treinspoor tussen Veendam en Emmen te realiseren. ‘Ze heeft zich bij ons afgemeld, maar veel andere bestuurders zijn er wel zodat we met elkaar een goed gesprek kunnen voeren.’

Ook gedeputeerde Gräper ontbreekt

Staatssecretaris Heijnen zou komende woensdagavond in Stadskanaal aanwezig zijn om in een panelgesprek mee te praten over de Nedersaksenlijn en andere ontwikkelingen op het gebied van spoor. Ze is niet de enige prominente bestuurder die afwezig is: de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper (D66), belast met verkeer en vervoer, is met een noordelijke delegatie op handelsmissie naar Zweden en Finland. Gräper wordt vervangen door commissaris van de Koning René Paas, die het avondprogramma zal afsluiten.
Tijdens de Dag van de Nedersaksenlijn gaan ‘s middags bestuurders, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur een treinrit maken van Stadskanaal naar Veendam met een oude locomotief van museumspoorlijn STAR. In Veendam vindt er een minisymposium plaats en zal de delegatie met een barbecue het middagprogramma afsluiten. ‘s Avonds zullen bestuurders en politici elkaar ontmoeten in theater Geert Teis om verder te praten over de Nedersaksenlijn.

Bidbook moet lobby stap verder brengen

Het bestuur van de gelijknamige stichting heeft van de staatssecretaris in elk geval de opdracht gekregen om te gaan werken aan een zogeheten ‘bidbook’, een document waaruit moet blijken dat de treinverbinding een must is voor de regio.
‘Ze heeft ons gevraagd om voor het einde van het jaar met het bidbook te komen’, zegt Mulder. ‘Dat is een belangrijke stap, maar dat wordt nog heel hard werken.’ Dat bidbook moet een breder regionaal ontwikkelingsplan worden waar de Nedersaksenlijn onderdeel van is.

Nedersaksenlijn staat er goed op

Het rapport ‘Gezamenlijke analyse Deltaplan Noord-Nederland’ oordeelde onlangs positief over de kansen voor de Nedersaksenlijn en het ontbrekende stuk spoor tussen Veendam en Emmen.
Een snellere treinverbinding tussen Groningen en Enschede kan qua kosten en baten uit en geeft een broodnodige impuls aan Zuidoost-Groningen, zo concludeerde het rapport. Ook vallen de kosten niet tegen: de Nedersaksenlijn moet tussen de 500 miljoen en 1,2 miljard euro kosten. Ter vergelijking: het ministerie van Infrastructuur begroot voor de Lelylijn een bedrag tussen de vijf en tien miljard euro.

Stevige opdracht

Wel ligt er nog een stevige opdracht voor Zuidoost-Groningen, Drenthe en Overijssel: het regeerakkoord heeft 3 miljard euro gereserveerd voor de Lelylijn, terwijl de Nedersaksenlijn nog niet genoemd is in het Haagse coalitieakkoord.
Daarnaast was er onlangs nog een tegenvaller te noteren: de aanleg van de trein tussen Veendam en Stadskanaal is 50 miljoen euro duurder dan verwacht. De provincie Groningen wil samen met het Rijk op zoek naar extra geld om dat deel van de Nedersaksenlijn alsnog aan te laten leggen. De Dag van de Nedersaksenlijn en de bijbehorende lobby moeten de komst van de Nedersaksenlijn een klein stapje dichterbij gaan brengen.