Omleiding zorgt voor drukte: Arriva zet zondag extra treinstellen in

Een Arriva-trein
Een Arriva-trein © Arie Hut/RTV Noord
Treinvervoerder Arriva ziet zich genoodzaakt om een deel van haar treinen langer te maken op het traject Groningen - Leeuwarden. Door werkzaamheden op het spoor tussen Groningen en Meppel en de beperkte beschikbaarheid van vervangend vervoer zijn de problemen op het traject Groningen - Leeuwarden groot.
Doordat het vervangend vervoer tussen Groningen en Meppel maar in beperkte mate beschikbaar is, moeten reizigers met de trein via Leeuwarden reizen om zo snel mogelijk in Zwolle te komen.
Waar wordt aan het spoor gewerkt?
De stremming van het spoor tussen Groningen en Meppel heeft te maken met de werkzaamheden aan de spoorboog in Hoogeveen. Die gingen van start op 7 mei en duren nog tot en met 23 mei. ProRail past de boog in de treinrails bij Hoogeveen aan, zodat treinen niet meer hoeven af te remmen tot een snelheid van 80 kilometer per uur. Als de werkzaamheden klaar zijn kunnen treinen met 140 kilometer per uur door de bocht rijden. De reiswinst bedraagt door een minder scherpe bocht zo'n 75 seconden. De overstap van en naar Groningen en Zwolle is dan beter.
Op 23 mei is het werk aan de spoorboog overigens nog niet klaar. ProRail heeft door uitgelopen werkzaamheden nog een extra periode nodig om de klus te klaren.

'Trein zat goed vol'

Reizigers klaagden met name vrijdagavond over overvolle treinen tussen Groningen en Leeuwarden, maar ook zaterdagochtend was het druk in de trein tussen de Groningen en de Friese hoofdstad. Het Groninger statenlid Bas de Boer (GroenLinks) constateerde tijdens zijn treinreis dat het ook vandaag druk is. ‘Vanaf Leeuwarden is het in de NS-trein wat rustiger, maar tussen Groningen en Leeuwarden zat de trein goed vol’, zegt hij.
Treinvervoerder Arriva erkent dat er sprake is van overlast, maar zegt dat dit vooral komt doordat er te weinig vervangend vervoer door NS is geregeld. Om het de reiziger op zondag in elk geval beter naar de zin te maken, wordt de treincapaciteit uitgebreid, zegt een woordvoerder. ‘Wat betreft de afgelopen dagen, we hebben te maken met een tekort aan personeel als gevolg van een hoog ziekteverzuim, waardoor we niet gemakkelijk konden opschalen.'

Ieder half uur langere stoptrein

Arriva maakt zondag gebruik van de weekenddienstregeling, maar er worden wel extra treinstellen ingezet om de extra reizigers beter te kunnen vervoeren. 'Ieder half uur rijdt er een sneltrein en een stoptrein', meldt een woordvoerder.
'De dienstregeling blijft hetzelfde, maar de stoptreinen rijden vanaf 's ochtends negen uur tot 's avonds elf uur met twee treinstellen in plaats van één treinstel. Met andere woorden, we gaan met langere treinstellen rijden zodat er meer reizigers meekunnen.'
De werkzaamheden aan het spoor tussen Groningen en Meppel staan in elk geval tot en met maandag 23 mei gepland. Komende maandag gaan Arriva en NS in gesprek om te kijken hoe de situatie de komende week kan worden aangepakt. Arriva legt de bal bij NS neer, maar NS heeft nog geen oplossing paraat.

'Te weinig personeel beschikbaar'

‘We hebben bij een busbedrijf vervangend vervoer geregeld. Er zijn ook wel voldoende bussen, maar er is te weinig personeel beschikbaar om deze bussen te rijden’, zegt een woordvoerder van NS. ‘Dat is heel vervelend voor de reizigers.'
'De werkzaamheden duren nog ruim een week en we adviseren de reizigers zich zo goed mogelijk voor te bereiden op hun reis', vervolgt de woordvoerder. 'Voor nu verwachten we namelijk geen verbeteringen. We adviseren reizigers ook om de drukke spitsuren te vermijden en vooral tijdens daluren te gaan reizen.’