Vakbond: Ziekte niet enige oorzaak van uitvallen Arriva-treinen: personeel stapt over naar NS

Volgens de vakbond stapt personeel over van Arriva naar de NS
Volgens de vakbond stapt personeel over van Arriva naar de NS © ProNews
Niet iedereen is ervan overtuigd dat de gevolgen van corona ervoor zorgen dat spoorvervoerder Arriva momenteel minder treinen laat rijden in Groningen en Friesland. Arriva zelf geeft corona en de achterstanden in de zorg de schuld, maar vakbond VVMC ziet andere redenen.
'Al langere tijd loopt personeel weg bij Arriva, om over te stappen naar de NS', zegt vakbondsbestuurder Wim Eilert. RTV Noord heeft meerdere bronnen gesproken over de ontevredenheid bij Arriva. De vakbond bevestigt de lezing van deze bronnen.
De VVMC, de Vakvereniging voor Machinisten en Conducteurs, erkent dat de gevolgen van corona nog altijd problemen opleveren. 'Dat zie je ook bij andere vervoerders. Maar je ziet ook dat er vanuit Groningen volop wordt gesolliciteerd bij de NS. Daar hebben ze al langer veel last van bij Arriva.'
Bij Arriva zijn de diensten veel te druk
Wim Eilert, vakbond VVMC

'Gras niet altijd groener, maar bij NS wel'

'Het gras is niet altijd groener aan de overkant, maar bij NS wel', betoogt Eilert. 'Het bedrijf heeft betere arbeidsvoorwaarden, en er is veel meer aandacht voor het personeel. Arriva is op deze manier een opleider geworden voor de NS, dat zou je niet moeten willen als bedrijf.'
Machinisten en conducteurs, de laatste heten bij Arriva stewards, vertrekken volgens Eilert ook vanwege de hoge werkdruk. 'De diensten zijn veel te druk. Er zit weinig tijd tussen diensten zelf, en mensen worden veel gevraagd om er iets bij te doen. En die diensten wijzigen ook nog eens constant. Dan gaan mensen op een gegeven moment iets anders zoeken. En mensen kunnen kiezen, want er zijn momenteel veel meer banen dan mensen.'
Het scheelt medewerkers een paar honderd euro per jaar
Wim Eilert, vakbond VVMC

Meer aandacht

'Ik spreek regelmatig machinisten en conducteurs. Eén van hen werkte bij Arriva, en solliciteerde als hoofdconducteur bij de NS. Ik vroeg haar wat er nou anders was in haar nieuwe werk. Ze zei: 'De aandacht voor het vak. Het werk wordt er professioneler benaderd.' Dat vinden mensen belangrijk.'
'Ik wijs Arriva er al jaren op, dat ze er wat aan moeten doen. Maar dat verdommen ze gewoon. Het is echt nodig dat Arriva een aantrekkelijkere werkgever wordt. Daarvoor moet je iets aan de arbeidsvoorwaarden doen, en mensen aandacht geven. En ja, de beloning moet ook omhoog. Want de toeslagen zijn bij NS veel beter geregeld dan bij Arriva. Het scheelt medewerkers zo een paar honderd euro per jaar.'
Begin april is er opnieuw een volle opleidingsklas gestart
Woordvoerder van Arriva

Arriva: geen structureel personeelstekort

Arriva laat in een reactie weten dat er geen sprake is van een structureel personeelstekort. 'Momenteel vragen wij door het hogere ziekteverzuim meer flexibiliteit van ons personeel dan normaal het geval is. We zijn erg dankbaar voor ieders inzet en het overnemen van diensten.'
'We investeren continu in nieuwe medewerkers en opleidingen', laat de vervoerder weten. 'Begin april is er opnieuw een volle opleidingsklas gestart en de wervingscampagne voor machinist leverde onlangs ruim voldoende sollicitaties op.'
Op verdere opmerkingen van vakbond VVMC wil Arriva niet ingaan. 'Gesprekken over arbeidsvoorwaarden voeren wij aan de onderhandelingstafel van de cao', zegt de vervoerder.

Provincie: 'boetes bij verwijtbaar rituitval'

De provincie Groningen, opdrachtgever van Arriva, laat weten de inzet van Arriva-personeel in de coronaperiode 'enorm te waarderen'. 'De afgelopen twee jaar heeft Arriva geprobeerd zo goed mogelijk haar dienstverlening aan te sluiten bij de actuele corona-ontwikkelingen. Dit heeft enorme flexibiliteit en wendbaarheid van de organisatie gevraagd', laat de provincie weten.
De provincie ziet de huidige uitval van treinritten als overmacht. 'We zijn van mening dat daar momenteel sprake van is, vanwege het hoge ziekteverzuim. Arriva dient er uiteraard wel alles aan te doen om weer zo snel mogelijk de volledige dienstregeling te kunnen bieden. Bij verwijtbare rituitval wordt de subsidie gekort en zijn er boetes.'