Verbazing over te weinig bussen tussen Groningen en Zwolle: 'Er blijkt een groot personeelstekort'

Een NS-trein
Een NS-trein © Jos Schuurman/FPS
Bij de werkzaamheden op het treintraject tussen Groningen en Zwolle worden zo weinig vervangende bussen ingezet, dat reizigers geregeld zelf hun vervoer moeten regelen. Reizigersorganisatie Rover is het zat.
Door werkzaamheden aan station Hoogeveen rijden er tussen vrijdagavond 6 mei en maandag 23 mei geen treinen op het traject. In plaats daarvan rijden er bussen. Of: zouden er bussen moeten rijden.
Er zijn geregeld te weinig bussen of zelfs helemaal geen bussen om passagiers mee te vervoeren. Zo moeten mensen op vrijdag 6 mei meteen al anderhalf uur wachten op een bus. Op donderdag 12 mei wachtten reizigers tevergeefs op bussen, en ook dinsdagavond 16 mei is het raak: vanaf half elf 's avonds zijn er geen bussen meer om mensen uit het zuiden naar Groningen te krijgen.

'Hoe kan NS bussen niet bij de stations krijgen?'

Will Gerbers van de Drentse afdeling van Rover krijgt de problemen al vanaf het begin mee: 'Mensen moesten in Meppel meer dan anderhalf uur wachten tot er een bus was. Dat is vervelend.'
'Als er storingen zijn, een draadbreuk, wissel- of seinstoring of een springer, dan weet je als regelmatige treinreiziger dat het lang kan duren voordat er een bus kan komen', aldus Gerbers. Maar daar wringt hem nou net de schoen: deze werkzaamheden waren gepland.
'Ik begrijpt niet hoe het kan dat de NS de bussen niet op tijd bij de stations kan krijgen. 'Dit soort geplande verstoringen weet de NS anderhalf jaar van te voren. Ze hebben een programma waarmee ze kunnen berekenen hoeveel mensen er ongeveer in de trein zullen zitten en dus hoeveel bussen ze nodig hebben.'
We hebben nog geen reactie op onze brief aan de NS
Will Gerbers, reizigersorganisatie Rover

Geen woord van excuus

Op donderdagavond 12 mei liet de NS weten dat er helemaal geen bussen zouden komen en dat reizigers zelf hun vervoer moesten regelen. Dat schoot Rover in het verkeerde keelgat, zegt Gerbers: 'Er stond geen woord van excuus bij.'
Wat haar ook stoorde, was dat de aanbevelingen van de NS de plank missloegen. 'Er werd niks gezegd over de alternatieve route via Leeuwarden, alleen dat reizigers naar Groningen via Assen konden.' Die alternatieve route wordt inmiddels wel gecommuniceerd door de NS, maar de extra reistijd is aanzienlijk groter dan wanneer een vervangende bus op tijd zou rijden.
Ze heeft niet in beeld hoeveel gedupeerden er zijn. 'Ik denk dat veel mensen familieleden hebben gebeld omdat ze vastzaten in Meppel, Hoogeveen of Beilen. Sommigen zullen een taxi hebben genomen.'
Rover vindt dat de gedupeerden gecompenseerd moeten worden en heeft een brief op poten gestuurd naar de NS. 'Maar daar hebben we nog geen reactie op', aldus Gerbers.
Het blijkt dat er een groot personeelstekort is bij de busmaatschappijen
Sonja Paauw, NS woordvoerder

NS 'niet op de hoogte van problemen'

De NS erkent dat er problemen zijn. Woordvoerder NS Noord Sonja Paauw: 'We hebben die werkzaamheden, samen met ProRail en andere partners, ingepland. Op basis van het verwachte aantal reizigers plannen we het vervangend treinvervoer in; de bussen. Dat hebben we allemaal goed ingepland, maar nu blijkt dat er een groot personeelstekort is bij de busmaatschappijen. Dat zorgt voor problemen.'
Ze geeft aan dat NS niet op de hoogte was gesteld van die bezettingsproblemen. 'We werden met de problemen geconfronteerd en toen zijn we direct in gesprek gegaan over waarom er op een bepaald moment minder bussen waren en minder dan was afgesproken. We hebben continu contact gehad met de busmaatschappij hierover.'
De NS werkt met een bedrijf dat zelf andere bedrijven inhuurt. Volgens Paauw was de afspraak dat er de hele dag door snel- en stopbussen zouden rijden en op zijn minst elk half uur een bus.
Het is niet anders
Sonja Paauw, NS woordvoerder

'Avond is onvoorspelbaar'

De mensen die (bijvoorbeeld op 12 mei) kosten hebben gemaakt om thuis te komen, worden gewezen op de klantenservice van NS. 'Als mensen echt schade hebben of meer dan een uur extra reistijd hadden ten opzichte van de reisplanner, dan kunnen ze contact opnemen en gaan we kijken wat er mogelijk is. Dat is de standaardregel', aldus Paauw.
De werkzaamheden duren nog tot maandag 23 mei. 'We zijn de hele dag aan het afstemmen met de busmaatschappijen en ik verwacht niet dat de situatie verandert. Op dit moment rijden de bussen overdag redelijk goed. Je kunt kiezen tussen de trein naar Leeuwarden of met de bus richting Assen. 's Avonds merken we dat het een beetje onvoorspelbaar is, we adviseren reizigers kort voordat ze op reis gaan om de reisplanner te checken', zegt Paauw.
Ze vindt het jammer dat het zo heeft moeten lopen, 'maar het is niet anders'.
De hinder is na 23 mei voorlopig voorbij, maar het werk rond het spoor is dat dan nog niet. Door materiële problemen is nog niet alles afgekomen en dus moet er volgens NS een nieuw moment van werkzaamheden ingepland worden.