NS door het stof wegens problemen op het spoor: 'Excuses, het spijt ons heel erg'

Een NS-trein
Een NS-trein © Venema Media
De Nederlandse Spoorwegen bieden excuses aan voor de problemen met het treinvervangend vervoer tussen Groningen en Meppel. Door werkzaamheden rijden er op dat traject geen treinen. Normaal gesproken worden reizigers bij dit soort werkzaamheden per bus vervoerd, maar dat lukt momenteel niet altijd. Daardoor moeten reizigers soms lang wachten of extra kosten maken.
'We balen heel erg van de situatie', zegt NS-woordvoerder Sonja Paauw.

Niet uit te leggen

De huidige werkzaamheden op het spoor duren tot komende zondag, en begonnen ruim een week geleden.
'Toen de problemen zich aandienden zijn we meteen in overleg getreden met Transvision, de organisatie die voor ons het treinvervangend busvervoer regelt. Toch kunnen we, door het personeelstekort, niet garanderen dat dat nu probleemloos gaat verlopen. Het spijt ons heel erg dat het zo loopt.'
'Voor reizigers die lang moeten wachten, lang in de rij staan of zelfs midden in de nacht op een bus staan te wachten, spijt het ons het meest', zegt de woordvoerder. 'Net als voor de groep reizigers voor wie deze problemen extra heftig zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan scholieren die eindexamen doen: het is natuurlijk niet uit te leggen als zij hierdoor in de problemen komen.'

Evaluatie

De NS geeft aan de situatie te gaan evalueren om te voorkomen dat die zich herhaalt. 'We gaan kijken hoe we dingen anders kunnen doen. Want het is onze plicht om de reiziger goed te vervoeren, en dat willen we ook heel graag.'
'We plannen dit soort werkzaamheden en het treinvervangend busvervoer altijd ruim van tevoren in, en dat gaat eigenlijk altijd goed. Nu is dat niet zo en gaat het op een manier mis die vooral voor onze reizigers heel vervelend is. We gaan daarom met Transvision in gesprek. We werken altijd op een goede manier samen, maar nu blijkt dat iets niet meer werkt. We moeten nader onderzoeken wat er beter kan, en bedenken hoe we dat gaan doen.'

Kritiek

De kritiek op de gang van zaken was de afgelopen dagen niet van de lucht. Reizigersvereniging Rover trok woensdag aan de bel vanwege het gebrek aan bussen. Wethouder Diks van de gemeente Groningen gaf NS 'een dikke onvoldoende', en zegt dat deze situatie 'eens maar nooit weer' mag plaatsvinden.

Geld terug

Reizigers die door de problemen extra kosten hebben gemaakt of meer dan een uur vertraging hebben opgelopen, kunnen zich wenden tot de klantenservice van NS. Daar kunnen ze via een formulier aanspraak maken op een compensatie.