ProRail: geld beter niet naar Lelylijn, maar naar bestaand spoor

Een trein en het logo van de Lelylijn
Een trein en het logo van de Lelylijn © RTV Noord
Als het aan spoorbeheerder ProRail ligt, wordt de aanleg van de Lelylijn op de lange baan geschoven. Hetzelfde geldt voor de Nedersaksenlijn.
De ambities van het kabinet voor het spoorwegennet in ons land zijn ambitieus, maar er is domweg te weinig geld om deze plannen te verwezenlijken. Dat stelt ProRail. Bestuursvoorzitter John Voppen pleit in een interview met NRC ervoor het beschikbare geld te steken in de verbetering van het bestaande spoorwegennet in de plaats van de aanleg van nieuwe spoorlijnen.

'Scherpe keuzes nodig'

Zoals de Lelylijn, de snelle spoorverbinding tussen Lelystad en Groningen, die hoog op het verlanglijstje staat van noordelijke bestuurders en werkgevers. De kosten daarvan worden geschat tussen de vijf en tien miljard euro. Het kabinet heeft alvast drie miljard gereserveerd.
Dat geld kan beter worden besteed door het bestaande spoor te moderniseren, zegt Voppen: 'Als we nu geen scherpe keuzes maken en niet meer investeren in het spoornet, wordt het weer veel drukker op de weg. Dan staan inwoners van nieuwe woonwijken vaker in de file. En dan wordt het nog voller op de wegen rond de Rotterdamse haven doordat het goederenvervoer per trein niet kan groeien en alles via vrachtwagens moet.'

VNO-NCW: 'Lelylijn juist oplossing'

VNO-NCW Noord reageert afwijzend op het standpunt van de ProRail-bestuurder. 'De Lelylijn is een oplossing voor meerdere grote uitdagingen in Nederland', zegt de werkgeversorganisatie.

'Ook Nedersaksenlijn in ijskast'

Gevraagd om een toelichting zegt een ProRail-woordvoerder dat hetzelfde geldt voor de Nedersaksenlijn, de spoorverbinding tussen Groningen en Oost-Nederland. Ook dit plan gaat de ijskast in, als het aan de spoorwegbeheerder ligt. De kosten van de aanleg van die verbinding, tussen Veendam en Emmen, zijn overigens veel lager dan die van de Lelylijn.