KPN en gemeente komen er niet uit: mobiel bereik in Termunten blijft slecht

De nieuwe mast
De nieuwe mast © Martin Drent/RTV Noord
'Wil je even bij het raam gaan staan? Je komt niet goed door.' Misschien heb je het wel eens gehoord bij een telefoongesprek. Voor sommige inwoners van Termunten is dit dagelijkse kost. Ze hebben nauwelijks mobiel bereik. Voor klanten van KPN lijkt daar voorlopig geen einde aan te komen.
De provider zit met de gemeente Eemsdelta in een patstelling om tot een oplossing te komen.

'Valt steeds weg'

Het probleem speelt al jaren in Termunten en omgeving. Het gebied heeft last van zogeheten 'witte vlekken': plekken waar gebrekkig tot geen bereik is voor mobiel bellen en internet. Er zijn te weinig antennes voor een dekkend netwerk.
Het dekkingsgebied van KPN
Het dekkingsgebied van KPN © RTV Noord
Eén van die witte vlekken is bij de kerk in Termunten. Daar woont Tonnie de Vries, klant van KPN: 'We hebben wel eens gesprekken en dan moet ik naar buiten of naar zolder lopen om bereik te krijgen. Het valt steeds weg. Heel vervelend als je een serieus gesprek hebt.'

Problemen met de baas

Steffan van Dijk uit Termunterzijl heeft er met de klankbordgroep regelmatig aandacht voor gevraagd bij de providers en gemeente. Hij heeft twee sim-kaarten in zijn telefoon: VodafoneZiggo en T-Mobile. Ook bij deze providers is het bereik volgens hem niet goed, terwijl dat wel nodig is voor zijn werk.
'Ik ben kapitein van een sleepboot in de Eemshaven en de haven van Delfzijl. Als ze me bellen, dan moet ik in de auto springen om naar de haven te gaan. Ik heb nu een telefoon om via wifi te bellen, anders kunnen ze me niet bereiken. Dat is wel eens hoog opgelopen met de baas.'
Steffan van Dijk uit Termunten zoekt naar bereik
Steffan van Dijk uit Termunten zoekt naar bereik © Elwin Baas/RTV Noord
Bij noodsituaties kan het zelfs voor serieuze problemen zorgen. De Vries: 'Hier gaan heel veel mensen naar de kerk. Als iemand onwel wordt, wil je gelijk 112 kunnen bellen. Dan moet je wel bereik hebben.'

Nieuwe mast

In Nederland zijn drie grote telecomproviders actief: KPN, VodafoneZiggo en T-Mobile. Zij beheren elk hun eigen netwerk door het plaatsen van antennes op hoge gebouwen of in masten. Aanbieders zoals Simyo, Hollandsnieuwe en Lebara maken gebruik van de netwerken van de 'grote drie'.
Onlangs is er een nieuwe mast geplaatst bij Baamsum, op enkele honderden meters afstand van Termunten. T-Mobile heeft daar apparatuur in gehangen en deze maand aangezet: 'Het mobiel bereik voor klanten zal daardoor naar verwachting aanzienlijk verbeteren', laat een woordvoerder weten.
De telefoonmast
De telefoonmast © Martin Drent/RTV Noord
Ook VodafoneZiggo gaat gebruikmaken van de mast. 'We verwachten deze werkzaamheden in juli en augustus te kunnen uitvoeren', aldus een zegsman van de provider. Aan het einde van de zomer moet het bereik bij deze provider zijn verbeterd.

Geen KPN

Maar bij de andere grote provider is het verhaal anders: KPN gaat geen apparatuur in de mast bij Baamsum hangen. Volgens de provider is de plek niet ideaal, omdat hij 'op best grote afstand' van Termunten staat. Ook zouden er restricties gelden, doordat de mast dicht bij de grens met Duitsland staat.
'Bovendien zijn de opgelegde (huur)voorwaarden ongunstig. Mede daarom zijn we tot op heden niet tot overeenstemming kunnen komen', zegt woordvoerder Stijn Wesselink. Op de vraag of dat om huurkosten gaat, zegt KPN: 'Het is een combinatie van meerdere factoren, maar kosten zijn daar inderdaad ook onderdeel van.'

Gemeente wil niet nóg een mast

De provider zegt het probleem op te willen lossen door zelf een nieuwe mast te plaatsen in Termunten, maar dat wil de gemeente Eemsdelta niet. KPN had een plek aan de Abel Olsderweg op het oog, vijfhonderd meter van Baamsum. De aanvraag voor een vergunning hiervoor is afgewezen.
Eemsdelta: 'De mast bij Baamsum is juist gerealiseerd om de dekkingsproblematiek rondom het dorp Termunten te verhelpen. Deze mast biedt nog mogelijkheden voor een telecomprovider om te gebruiken. De inzet van de gemeente is om het aantal antennemasten waar mogelijk te beperken.'
Close-up van de mast
Close-up van de mast © Martin Drent/RTV Noord
Daarmee zitten de gemeente en KPN in een patstelling. De provider wil een nieuwe mast, de gemeente wil dat KPN de mast bij Baamsum gebruikt. Gevolg: klanten van KPN blijven een slecht mobiel bereik houden.

Teleurgestelde inwoners

'Ik vind het jammer dat de gemeente er zo in staat', zegt Tonnie de Vries. 'Ik snap wel dat mensen geen mast bij hun huis willen, maar mocht er iets gebeuren en je kunt niemand bereiken, dan heb je een groot probleem. Zonder telefoon kom je tegenwoordig nergens meer.'
Ook Steffan van Dijk vindt het jammer dat de mast bij de Abel Olsderweg er niet komt. Hij hoopt dat er een andere locatie wordt gevonden: 'Volgens mij zijn er plekken zat, dus ik zie het probleem niet. Voorlopig blijf ik ook de huistelefoon nog gebruiken. Die kan ik niet afzeggen, helaas.'
KPN laat weten te kijken naar een nieuwe mastlocatie, omdat volgens de provider alleen daarmee de problemen met het netwerk verholpen kunnen worden.