Staten stoeien met miljoenentekort voor busvervoer: ‘Serieuze aanslag op dienstregeling’

Een bus stopt bij het UMCG
Een bus stopt bij het UMCG © Martijn Folkers/RTV Noord
Negen partijen in de Provinciale Staten zijn knarsetandend aan de slag gegaan om te kijken hoe het gat in de begroting voor het busvervoer gedicht kan worden. Doordat het Rijk het compensatiepakket als gevolg van corona na dit jaar niet verlengt, dreigt volgend jaar een gat van vijf miljoen euro in de begroting van het OV Bureau Groningen-Drenthe.
De provincie Groningen is samen met de gemeente Groningen en de provincie Drenthe aandeelhouder van het OV-Bureau en mogelijk verantwoordelijk voor het oplossen van het miljoenentekort. De conceptbegroting voor 2023 laat zien dat het OV-Bureau bijna 6,7 miljoen euro tekort komt. Uit het eerste advies blijkt dat 1,7 miljoen uit de reservepot van het OV-bureau moet komen en dat de provincies Groningen en Drenthe mogen stoeien om de resterende vijf miljoen bij elkaar te sprokkelen.

Provincie kan aan meerdere knoppen draaien

Dat kan door de tarieven te verhogen, onrendabele buslijnen te schrappen of buslijnen in dichtbevolkte gebieden zoals de stad Groningen per uur minder vaak te laten rijden. De wensen in Provinciale Staten lopen uiteen, zo blijkt woensdagavond tijdens een speciaal ingelaste vergadering.
Zo wil GroenLinks de vijf miljoen euro uit het spaarpotje van de provincie zelf te halen, vinden VVD en D66 dat absoluut geen goed idee en zoekt de ChristenUnie naar een compromis, waarbij minder rendabele lijnen op het platteland zoveel mogelijk in stand worden gehouden.

'Worden in de steek gelaten'

GroenLinks-Statenlid Bas de Boer is klip en klaar over de terugtrekkende beweging van de Rijksoverheid. ‘We worden voor de zoveelste keer door Den Haag in de steek gelaten’, stelt hij vast. ‘Dit is onbehoorlijk bestuur. Het Groningse busnetwerk moeten we koesteren.’ De partij wil miljoenen uit de provinciekas op tafel leggen voor het probleem. Ook oppositiepartij Groninger Belang wil dat de provincie bijpast, om zo de buslijnen op het platteland intact te houden. ‘De leefbaarheid moet worden gewaarborgd’, zegt Bram Schmaal namens de partij.
Coalitiepartij ChristenUnie stelt een compromis voor aan de leden van Provinciale Staten. Fractieleider Fredric Geijtenbeek wil het tarief voor de bus een klein beetje laten stijgen, de provincies Groningen en Drenthe kunnen miljoenen bijpassen en in Stad en Ommeland zullen er ook buslijnen mogelijk verdwijnen.

'Prijsstijging niet onbespreekbaar'

‘De reserves van het OV-Bureau kunnen een groot deel van het probleem oplossen’, geeft Geijtenbeek aan. ‘Een prijsstijging van het buskaartje is voor ons niet onbespreekbaar. En soms is het best logisch dat een dikke lijn, die nu nog zes keer per uur rijdt, straks vier keer per uur gaat rijden.’ Op deze manier moet het begrotingsgat worden gedicht.
Gedeputeerde Fleur Gräper (D66) gaat met deze voorstellen aan de slag. Eind juni moet de conceptbegroting klaar zijn en in het najaar zullen de provincies dan samen met het OV-Bureau gaan sleutelen aan de dienstregeling voor 2023. Pas dan zal ook duidelijk worden welke buslijnen de dupe worden van de miljoenentekorten. Gräper geeft wel aan dat de busreiziger in Groningen het gaat voelen.

'Gaat iedereen pijn doen'

‘Dit is een serieuze aanslag op de dienstregeling die op ons af gaat komen. Ik ben bang dat dit er eentje is die iedereen in onze provincie een beetje pijn gaat doen.’
Gräper gaf de Staten wel mee niet meer te rekenen op een extra bijdrage van het Rijk. Woensdag debatteerde de Kamer over de kwestie, maar staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) bleek niet te verleiden door een voorstel vanuit de Tweede Kamer om nog eens te gaan praten met de vervoersregio’s over de miljoenentekorten.