Aanleg glasvezelkabels laat sporen na in Het Hogeland: 'Maar alles wordt hersteld'

Een glasvezelkabel
Een glasvezelkabel © ANP
Stoeptegels die slordig worden teruggeplaatst, tuinen die vernield worden en werkzaamheden die te lang duren. Het regent klachten na de aanleg van glasvezelkabels in gemeente Het Hogeland. Lokale politici willen van het college precies weten hoe dit kan.
Het werd met veel vreugde aangekondigd door de gemeente: een internetverbinding die acht keer sneller is dan in de binnenstad van Groningen. Twee glasvezelkabelaanleggers - Delta Fiber Netwerk uit Schiedam en ViberQ uit Groningen - mochten vervolgens klanten warm maken om met hen in zee te gaan. Het college was best trots op de plannen, maar nu blijkt het aanleggen van de kabels niet helemaal naar wens van de inwoners te verlopen.

Klachten uit Uithuizen en Baflo

Zowel het CDA als GemeenteBelangen heeft 'nogal wat klachten' ontvangen met betrekking tot het herstellen van de bodem en de bestrating na de graafwerkzaamheden. 'We horen dat alles niet netjes wordt teruggeplaatst. Het verloopt slordig, maar het is natuurlijk fijn als alles weer ordentelijk wordt achtergelaten', zegt Roelf Torringa, fractievoorzitter van GemeenteBelangen.
Ook merken de partijen dat inwoners niet goed geïnformeerd worden. 'Enige overlast lijken de inwoners wel te aanvaarden, maar ze willen wel graag duidelijkheid over de duur daarvan.' GemeenteBelangen en het CDA willen dan ook graag van het college weten welke werkafspraken er met de beide glasvezelkabelpartijen zijn gemaakt.

Toezichthouder controleert

'We hebben afspraken met beide bedrijven gemaakt over het terugplaatsen van de stoeptegels. Twee weken nadat de werkzaamheden zijn geweest, moet het er weer netjes bijliggen. We hebben een toezichthouder die dit controleert', laat wethouder Eltjo Dijkhuis (GemeenteBelangen) desgevraagd weten.
Wethouder Eltjo Dijkhuis zet de eerste schop in de grond voor de aanleg van glasvezel
Wethouder Eltjo Dijkhuis zet de eerste schop in de grond voor de aanleg van glasvezel © Gemeente Het Hogeland (archief)
'Als het niet gaat zoals het moet, dan is het bedrijf het verplicht om alles goed in orde te maken. Wij krijgen ook meldingen binnen en spreken de bedrijven hierop aan. In het begin waren hier wat problemen mee, maar er wordt nu overlegd', aldus Dijkhuis. Het college dringt er opnieuw op aan dat inwoners ook goed geïnformeerd worden over de werkzaamheden.

Stoep twee keer overhoop

Raadslid Henk Koopmans (CDA) vraagt zich af waarom de stoep in de meeste dorpen twee keer overhoop moet. 'Dan zou ook de situatie kunnen ontstaan dat de eerste aanlegger denkt: we laten het even iets minder netjes achter.'
Volgens wethouder Dijkhuis kan dat niet anders, omdat beide bedrijven hun eigen netwerk aanleggen. 'Twee partijen die glasvezel aanleggen, wie had dat ooit gedacht? Het is jammer voor de stoep, maar er kunnen niet tegelijk twee kabels gelegd worden', aldus Dijkhuis.
Het college heeft met beide bedrijven afgesproken dat slechts één van beide glasvezelaanleggers tegelijk bezig mag zijn in hetzelfde dorp. Dit om vooraf helder te hebben wie aan een straat heeft gewerkt. Zo kan in het geval van schade de juiste partij worden aangewezen.

Meldpunt voor klachten

Het blijkt bovendien dat de personen die met de werkzaamheden bezig zijn, vanwege een taalbarrière lastig kunnen worden aangesproken op hun manier van werken, merkt fractievoorzitter Roelf Torringa op. 'Waar kunnen mensen terecht met klachten als hun Bulgaars niet op niveau is?'
'Nogmaals: de bedrijven hebben twee weken de tijd om alles weer netjes te maken. Gun hen die tijd. en mochten mensen daarna nog steeds problemen hebben, dan kunnen ze zich alsnog bij ons melden', zegt wethouder Eltjo Dijkhuis.
Het CDA en ook andere partijen willen graag dat de gemaakte afspraken met de glasvezelaanleggers openbaar worden gemaakt. Maar volgens de wethouder kan dat niet, omdat er bedrijfsgevoelige informatie in staat.

Alles wordt hersteld

ViberQ laat weten dat ze de werkzaamheden zo netjes mogelijk proberen uit te voeren. 'Als je werkzaamheden verricht, dan gaat het de ene keer beter dan de andere keer. Wij proberen alles zo goed mogelijk in de oude staat te herstellen. Als dat niet zo is, dan wordt dat alsnog hersteld', zegt Ronald Verbarendse, directeur bij ViberQ. 'We graven heel veel en doorgaans gaat het heel goed.'
Als mensen klachten hebben, dan worden die serieus opgepakt volgens Verbarendse. 'Wij proberen het goed te doen. Mensen met klachten kunnen zich bij ons melden en dan gaan we ermee aan de slag', zegt hij, om daarna een voorbeeld te geven van een situatie die zich onlangs voordeed. 'Er was laatst iets met een kapot tuinhek. Die maken we daarna gewoon in orde en we vergoeden de schade.'

Klachten worden opgelost

Ook Delta Fiber Netwerk zegt ernaar te streven om alle werkzaamheden probleemloos te laten verlopen. De glasvezelaanbieder zegt het belangrijk te vinden dat plekken waar ze aan de slag zijn geweest, netjes worden achtergelaten. Er zijn op dit moment twaalf graafploegen van Delta Fiber Netwerk aan het werk in Het Hogeland en dat worden er de komende tijd nog meer.
Glasvezelwerkzaamheden
Glasvezelwerkzaamheden © DELTA Fiber Netwerk
'Het is altijd vervelend als er klachten binnenkomen en in die gevallen zoeken we naar een oplossing. Inwoners met een vraag of klacht kunnen zich melden bij de klantenservice van aannemer Van Gelder Telecom', laat Delta Fiber Netwerk weten.
Beide bedrijven laten weten dat ze ook goed luisteren naar de toezichthouder van de gemeente, mocht er een fout worden geconstateerd. Als de toezichthouder de bedrijven erop aanspreekt, wordt de klacht volgens hen adequaat behandeld.