Organisatie Pinksterraces voelt zich voor schut gezet door KNMV

MAC bestuurslid Harry Vos in gesprek met de coureurs
MAC bestuurslid Harry Vos in gesprek met de coureurs © Henk Elderman
De Pinksterraces in Stadskanaal zijn voortijdig tot een eind gekomen. De wedstrijdleiding besloot na raadplegen van de rijders niet verder te gaan. MAC Stadskanaal wilde juist wel doorgaan met de races.
Regelmatig stonden de coureurs van achter de omheining de conditie van de baan te inspecteren. Ook toen de regen nog niet met bakken uit de lucht kwam vallen. De piste zag er op het oog goed uit en was ook goed geprepareerd.

Geen risico

Maar desondanks was het voor de rijders een hele toer om de juiste lijn te kunnen blijven volgen. Daardoor werd er amper risico genomen en een inhaalactie viel er nauwelijks te noteren. Tussendoor deed de baanverzorging haar best, maar het veranderede niets aan de situatie.
MAC-bestuurder Harry Vos(blauwe jas) probeert de rijders over te halen verder te racen
MAC-bestuurder Harry Vos(blauwe jas) probeert de rijders over te halen verder te racen © Henk Elderman/RTV Noord

Andere gedachten

Toen het rond de klok van half vijf steeds harder en ook aanhoudend ging regenen, meldden de rijders zich bij de wedstrijdleiding. Als eerste de deelnemers in zijspanklasse, daarna ook de solorijders.
Onmiddellijk was duidelijk dat de kans groot was dat de races afgeblazen zouden worden. Bijna niemand wilde nog de baan op. Het bestuur van de organiserende MAC Stadskanaal dacht daar heel anders over. Bestuurslid Harry Vos probeerde de coureurs op andere gedachten te brengen, maar kreeg amper bijval. Wedstrijdleider Auke Engel van de KNMV hakte vervolgens de knoop door: de wedstrijden werden gestaakt.
Op deze manier durf je niets meer te organiseren, we staan voor lul
Harry Vos - MAC Stadskanaal

Voor lul

'De wedstrijdleider van vandaag is gewoon zwak. Hij laat z'n oren hangen naar de rijders. Daar ben ik helemaal klaar mee. Als we zonder de KNMV konden dan deden we het zonder. Men staat boven het geheel zonder er kennis van te hebben. Op deze manier durf je niet meer te organiseren. We staan als organisatie gewoon voor lul. Het is belachelijk', is Vos stellig.
Hij is van mening dat de baan in dusdanige conditie is dat er best doorgereden kon worden. 'De bovenlaag is wat nattig, maar daaronder is het droog. Daar kun je gewoon op rijden. Als de rijders ook een keer ophouden met discussiëren, dan had het programma afgemaakt kunnen worden', voegt Vos nog toe.

KNMV heeft het laatste woord

Zowel de zijspannen als solorijders kwamen nu maar drie keer in actie. De finales in beide klassen werden door het staken van de wedstrijden niet meer verreden.
'Wij kijken puur en alleen naar de veiligheid. En als wedstrijdleiding heb je het laatste woord. Je gaat uiteindelijk voor het optimale en als de rijders bij mij komen of het nog verantwoord is, dan ga je zelf ook kijken. Met de hoeveelheid regen die er gevallen is wordt het toch wel heel erg lastig om door te gaan', reageert wedstrijdleider Engel.
Als je nu naar buiten kijkt is het niet meer verantwoord
Auke Engel, wedstrijdleider KNMV

Wel eindklassement

Hij kan zich wel voorstellen dat de organisatie geen goed woord over heeft voor zijn beslissing. 'Dat is denk ik ook de emotie van dit moment. De mensen worden steeds mondiger en dat geldt ook voor deze sport. En laten we wel wezen, na drie races kunnen we een eindklassement opmaken. Het is ook niet zo dat we de finales niet willen rijden, maar als je nu naar buiten kijkt is het niet meer verantwoord', legt Engel uit.
Romano Hummel uit Hoogkerk won alle races waarin hij aan de start stond en werd na afloop als winnaar gehuldigd. Bij de zijspannen eindigden Wilfred Detz en Wendy Arling uit Musselkanaal als derde na drie heats. De Engelsman Mitch Godden met bakkenist Smith werd winnaar.