Gronings echtpaar waarschuwt voor Duitse kortingskaart: 'Het loopt helemaal uit de hand'

Herman Spier controleert de reisplanning in de trein
Herman Spier controleert de reisplanning in de trein © Eigen foto
Wat een relaxte treinvakantie naar de Bodensee moest worden, draaide voor Herman en Anna Spier uit Bedum uit op een reis vol hobbels. Het pas ingevoerde 9-eurokaartje zorgde tijdens het pinksterweekend voor overvolle treinen. 'Het was zo druk dat we niet eens konden uitstappen.'
Het Groningse stel begint twee weken geleden vol goede moed aan de treinreis naar Zuid-Duitsland. Plaats van bestemming: de Bodensee, via onder meer de bij toeristen geliefde Schwarzwaldbahn.

Paniek op het perron

Als doorgewinterde treinreizigers bereiden ze hun vakantie goed voor. De juiste route wordt uitgestippeld en Herman en Anna reserveren vooraf hun zitplaatsen in de intercity's. Bij Stuttgart duikt het eerste obstakel op.
'Door problemen op het spoor konden we niet verder reizen. Dat zorgde bij veel mensen voor paniek. Mensen wisten niet op welk perron ze moesten zijn en werden van het kastje naar de muur gestuurd. Dat is soms lastig, als je het Duitse spoor niet kent. Zelf hebben wij met allerlei kunstgrepen onze reis kunnen vervolgen. Maar het leverde ons ook al stress op.'
De hele trein stond vol fietsen, koffers en kinderwagens. Het was hutje mutje
Herman Spier - Treinreiziger in Duitsland
Op zondag, Eerste Pinksterdag, staat de populaire Schwarzwaldbahn op het programma. De trein is echter niet berekend op het grote aantal passagiers, vertelt Herman.
'Op het perron stonden al lange files aan mensen en in de trein zaten we als haringen in de ton. Bovendien was het er veel te warm.' In Baden-Baden moeten de Groningers overstappen, maar dat blijkt een hele opgave.
'We konden er niet uit, want de hele trein stond vol met fietsen, koffers en kinderwagens. Het was hutje mutje. Er begonnen zelfs mensen te huilen.'

Kortingskaart zorgt voor drukte

Volgens Herman is het op 1 juni ingevoerde kortingskaartje de boosdoener van alle ellende onderweg. Met dat ticket kun je in de maanden juni, juli of augustus voor negen euro met het ov door Duitsland reizen. Een maatregel van de overheid om inwoners te compenseren voor de hoge brandstofprijs. Vooral bedoeld voor forenzen, maar het ticket blijkt ook in trek bij toeristen.
'En dan zijn er nog veel ouderen zonder geld die hiermee een familiebezoek doen', zegt Herman. 'En je ziet heel veel jeugd van de ene naar de andere plaats reist. Vaak zonder het verplichte mondkapje, wat zorgt voor een groot besmettingsgevaar.'
De Schwarzwaldexpress
De Schwarzwaldexpress © Reinhard Dietrich, CC BY 4.0/Wikimedia Commons
De Groningers zijn onderweg zeker niet de enige met problemen, zegt Herman. 'Ik heb veel mensen om me heen gesproken die dezelfde ervaring hebben. Ook drie mensen op de fiets die meerdere treinen moesten wachten voordat ze mee werden genomen. En soms gaat een trein maar een paar keer per dag.'
Gezien de drukte die er nu al is, houdt Herman zijn hart vast voor de komende zomervakantie. 'Dat lijkt me helemaal uit de hand te lopen, of men moet honderden treinen extra inzetten. Natuurlijk is het noorden van Duitsland qua drukte niet te vergelijken met het meer toeristische zuiden, maar ik ben bang dat het naar de Duitse eilanden straks ook zo gaat.'
Voor negen euro met korting reizen, is voor honderden euro's ellende
Herman Spier - Treinreiziger in Duitsland
Tips voor mensen die wél met de trein door Duitsland willen reizen, heeft Herman dan ook genoeg. 'Begin zo vroeg mogelijk op de dag aan je reis. Zo heb je genoeg tijd als er toch problemen opduiken. En kies niet voor de kortingskaart, maar betaal gewoon wat meer voor een relaxte reis. Voor negen euro met korting reizen is voor honderden euro's ellende onderweg.'
Herman wijst er bovendien op dat de kortingskaart is niet geldig is in IC- en ICE-treinen. 'Dat weet niet iedereen. En in regionale treinen kun je verder helemaal niets krijgen.'
Een 9-euroticket
Een 9-euroticket © Marten Nauta/RTV Noord

Stem via de intercom

Inmiddels zijn Herman en Anna weer op de weg terug naar het noorden. De stem van de machinist door de intercom is een vertrouwde geworden. Vertraging hier, waarschuwing daar... Het blijft oppassen geblazen. 'Van de dertig minuten overstaptijd die we net hadden, bleven er na een vertraging nog vijf over. Dat was echt stressen', puft Herman.
Maar het vertrouwde Bedum komt langzaam maar zeker weer in zicht. 'We pakken vanavond nog een hotelletje en dan vervolgen we onze weg, na een lekker Duits ontbijtje.'