Directeur GAE: 'Geen zes miljoen, maar tot een miljoen passagiers is voor Eelde reëel'

Vliegveld Eelde
Vliegveld Eelde © FPS/Jos Schuurman
Ellenlange wachtrijen op Schiphol halen al weken de journaals. Maar wat kan Groningen Airport Eelde betekenen om de nationale luchthaven te ontlasten? 'De druk om uit te wijken wordt opgevoerd', zegt GAE-directeur Meiltje de Groot.
Tijdens een commissiedebat over regionale luchthavens op woensdagavond zei VVD-Kamerlid Daniël Koerhuis dat Eelde op termijn zou kunnen uitgroeien naar zes miljoen passagiers per jaar.

Betere spreiding nodig

'Ik denk dat hij daarmee refereerde aan Eindhoven Airport', zegt De Groot. 'Binnen onze vergunning past dat aantal namelijk niet. Maar de gedachte erachter is dat het vliegverkeer in Nederland beter moet worden gespreid. Schipvol zit vol, en ook alle andere capaciteit in het Westen wordt volledig benut, terwijl er hier nog ruimte is. Vandaar die oproep: maak beter gebruik van regionale velden, met name Eelde en Maastricht.'
Zes miljoen is voor Eelde dus niet reëel. Maar hoeveel wel? De Groot: 'Op basis van onze eigen berekeningen, waarbij we nog geen rekening hebben gehouden met elektrisch vliegen, zou dat tussen de 800.000 en een miljoen passagiers zijn.'
Uitwijken naar buitenlandse luchthavens is zonde en ecologisch niet verantwoord
Meiltje de Groot - directeur GAE
Dat is nog altijd een veelvoud van het record van 200.000 passagiers dat vier jaar geleden werd gevestigd. Wanneer zou die een miljoen passagiers voor Eelde realiteit kunnen worden?
Dat hangt af van de wijze waarop de luchthavens elders uit hun voegen barsten, zegt De Groot. De grenzen van de capaciteit elders zijn immers bereikt. 'Schiphol, Rotterdam en Eindhoven zitten allemaal vol, en hun capaciteit wordt alleen maar minder. Daarbij blijft de vraag toenemen: mensen vliegen meer. Er moet dus worden uitgeweken, en het is zonde als dat naar Düsseldorf of andere buitenlandse luchthavens gebeurt. Lijkt me ecologisch ook niet zo verantwoord.'
GAE gaf al meermaals aan dat het in staat is om twintig vluchten per dag over te nemen. Tot op heden werd daar nog geen gebruik van gemaakt: de luchtvaartmaatschappijen staan kennelijk niet te springen om Eelde aan te doen.

'Wie het eerst beweegt is af'

De Groot: 'Dat is een beetje het spel van 'wie het eerste beweegt is af', want het liefst willen ze op Schiphol blijven. Heeft bovendien te maken met de complexiteit van het verschuiven van vluchten: een vliegtuig wordt vaak een jaar van tevoren al ingeboekt. Daarnaast heb je te maken met onderhoudsteams en crews.'
Maar, zou je zeggen: liever uitwijken (naar Eelde) dan helemaal niet vliegen. Toch? 'We zien nu al', zegt De Groot, 'dat het aantal boekingen op onze bestaande vluchten enorm is gestegen. Zelfs uit Amsterdam, hoorde ik van de week, zijn mensen die vanaf Eelde vliegen.'
Schiphol voert de druk op: vluchten overhevelen, of er volgen annuleringen
Meiltje de Groot - directeur GAE
Maar wanneer worden dan de vluchten waarvoor op Schiphol geen plaats is overgeheveld naar Eelde? 'Daar zet Schiphol nu dus heel veel druk op', zegt De Groot. 'Schiphol heeft tegen luchtvaartmaatschappijen gezegd: als jullie die vluchten zelf niet verplaatsen, dan gaan wij op drukke zomerse dagen de capaciteit verlagen, waardoor er vanzelf vluchten geannuleerd gaan worden. En dat wil natuurlijk niemand. Via een Tweede Kamermotie is de minister bovendien gevraagd om in dit proces de regie te pakken.'
'Eelde kan tot een miljoen passagiers per jaar handelen'
Die minister, Mark Harbers, heeft echter al gezegd dat hij de luchtvaartmaatschappijen niet kan dwingen. De Groot: 'Klopt, die bevoegdheden heeft hij niet. Maar hij kan wel een dringend beroep doen en gesprekken voeren.'

Open sollicitaties

Haast is geboden, want de vakantie staat voor de deur: over vier weken is het al zover. De Groot: 'We roepen al een paar weken dat wij als Eelde twintig vluchten per dag kunnen handelen, dat we kunnen opschalen. We hebben ook genoeg mensen, maar die moeten we nog wél opleiden. We willen namelijk niet dezelfde problemen krijgen als Schiphol nu heeft. Maar wij krijgen iedere week nog open sollicitaties van mensen die op de luchthaven willen werken. Dat is best bijzonder.'