Door brand getroffen ondernemer: ‘Als we dit aankunnen, zijn we niet te stoppen’

Een vlammenzee uit het bedrijfspand van Jesse Keizer
Een vlammenzee uit het bedrijfspand van Jesse Keizer © Bewerking RTV Noord
Groot gejuich klinkt maandagochtend onder de medewerkers wanneer ondernemer Jesse Keizer (27) meldt dat er een nieuwe, tijdelijke locatie gevonden is. Amper 48 uur nadat de hoofdlocatie van zijn online ijzerwarenhandel Wovar op industrieterrein Euvelgunne in Stad in vlammen opgaat, ligt de focus alweer op de toekomst.
‘Het gejuich van iedereen zal ik nooit vergeten', zegt Keizer, die zeker wel een traan gelaten heeft nadat het onheil zich zaterdagavond aandiende.

Verslaggever Derk Bosscher ging drie dagen na publicatie van dit artikel langs bij Jesse Keizer in de tijdelijke opslagplaats:
Door brand getroffen ondernemer: 'We gaan hier sterker uitkomen'
‘Het doet pijn om je kindje tot de grond af te zien branden. Dat maakt me verdrietig, maar ik moet sterk zijn. We moeten door. Het Wovar-team is een soort familie en dat geeft energie.’ Keizer heeft zo'n tachtig mensen aan het werk.

Opgelucht

Keizer is vooral opgelucht dat er geen slachtoffers te betreuren zijn. ‘Ik ben zo blij dat er geen medewerkers aanwezig waren. Als daar iets mee gebeurd was..., dat had ik echt niet getrokken. De gedachte dat er geen doden of gewonden waren hield me de eerste nacht op de been.’
Zondagochtend plaatste Keizer een bericht met de vraag wie hem aan tijdelijke bedrijfsruimte kan helpen, op het zakelijke social media-platform LinkedIn. Dit leverde een stroom aan reacties op. Zo concreet dat er inmiddels de definitieve bevestiging is dat Keizer dankzij snel handelen van diverse partijen per vandaag een pand niet ver van de afgebrande restanten kan betrekken.
Je voelt dat je er niet alleen voor staat. Dat is bizar om te ervaren
Wovar-eigenaar Jesse Keizer over alle steun
Keizer, die aangeeft dat het naar omstandigheden goed met hem gaat, hoopt binnen twee weken weer op te starten om aan het eind van de maand weer volledig operationeel te zijn. ‘We zetten samen de schouders eronder. Medewerkers hoeven zich geen zorgen te maken. Salarissen zijn verzekerd en als ze tijdelijk even niet bij ons kunnen werken kan dat bij bevriende ondernemers wel.’
'Zeer grote brand' op industrieterrein Euvelgunne zorgt voor veel rook

Knop gaat om

Op de vraag waar de drive en energie zo snel na deze nachtmerrie vandaan komt, is het antwoord duidelijk. ‘Er gaat een knop om. Het is zaak om zo snel mogelijk te regelen dat we door kunnen. Leveren zijn we aan onze klanten verplicht. Mijn kompanen zitten ook vol energie, iedereen leeft mee en de medewerkers willen vol gas er tegenaan. Alle reacties zijn hartverwarmend. Je voelt zo dat je er niet alleen voor staat. Dat is bizar om te ervaren.’
Orderpickers aan het werk
Orderpickers aan het werk © Theo Sikkema/RTV Noord
Om weer te kunnen leveren moet er nog een hoop gebeuren, want er is helemaal niks over. Van heftruck tot koffieautomaat en van een pen tot inpaktafel, alles is weg. En al zou Keizer vandaag weer willen leveren, dat mag sowieso nog niet. ‘Voor de verzekering moet nog bepaald worden hoe hoog de exacte aantallen zijn die we in de schappen hadden liggen. Aan het bepalen van de verzekerde waarde wordt nu gewerkt.’
Je hebt passie voor je bedrijf en er ligt een bedreiging die we moeten tackelen
Jesse Keizer over de energie om er direct weer voor te gaan
Toen Keizer zaterdagavond de mededeling van de politie kreeg dat er niets meer te redden viel, ging de geboren Drent samen met zijn kompanen Vince Haak, Justin Meppelink en ondernemer Henk Jan Bijmolt tot diep in de nacht bij elkaar zitten om een plan te bedenken. ‘Het gaat gewoon zo. Je hebt passie voor je bedrijf en er ligt een bedreiging die we moeten tackelen.’

Voorraad recent beter verzekerd

Keizer is zeker Bijmolt ook dankbaar. Die wees hem er driekwart jaar geleden op de vraag of de voorraden wel goed genoeg verzekerd waren. ‘Henk Jan drong erop aan en door de groei nam onze voorraad snel toe. Ik dacht altijd: mij overkomt geen rampspoed. We hebben een gigantisch vermogen aan voorraad liggen. Als ik de polis niet had aangepast stonden we er nu een stuk slechter voor.’
Waar Keizer veel moeite mee heeft is dat de brand niet alleen zijn pand verwoestte. ‘Ik vind het verschrikkelijk voor de buren. Ondanks dat de oorzaak niet bekend is, lijkt het wel zo dat de brand bij ons begonnen is. Over de gevolgen daarvan voor andere ondernemers voel ik me slecht.’
De klantenservice
De klantenservice © Theo Sikkema/RTV Noord
Alle belangrijke geautomatiseerde bestanden zitten veilig in een cloud, stelt Keizer vast, zodat de interne informatievoorziening niet stokt. De medewerkers van de klantenservice zijn druk om klanten te informeren en helder te krijgen wat ze met hun bestelling willen. Via een bedrijf in Ten Boer zijn bijvoorbeeld snel stellingen beschikbaar.

Nieuwbouw gaat door

Het tijdelijke pand is kleiner, maar er is tweeduizend vierkante meter grond omheen beschikbaar waar Keizer opslagruimte wil realiseren. ‘We zijn al op zoek naar een alu-tent om spullen in op te kunnen slaan. Het orderpicking-proces moet zo snel mogelijk weer kunnen beginnen.’ Ondertussen gaan de voorbereidingen van de al geplande nieuwbouw op industrieterrein Westpoort gewoon door.
Wij gaan sterker terugkomen dan ooit
Jesse Keizer over de toekomst
En dan te bedenken dat Keizer de komende weken veel leveranciers in het buitenland zou bezoeken. Dat is allemaal afgezegd. ‘Ik zei vrijdag toen ik naar huis ging tegen iedereen 'tot over een tijdje'. Dat loopt nu anders. Het zijn de komende tijd lange dagen en korte nachten. Het hoort erbij. We gaan sterker terugkomen dan ooit. Als we dit aankunnen zijn we niet te stoppen.’
Keizer op de plek waar het nieuwe pand op Westpoort verrijst
Keizer op de plek waar het nieuwe pand op Westpoort verrijst © Eigen foto