Provincies willen dat Rijk vervoersbedrijven langer steunt: 'Ov is een levensader'

Treinen en een bus bij het Hoofdstation in Groningen (archief)
Treinen en een bus bij het Hoofdstation in Groningen (archief) © Jos Schuurman/FPS
De Rijksoverheid moet vervoersbedrijven die door corona in financiële problemen zijn gekomen langer steunen. Als dat niet gebeurt, bestaat de vrees dat veel provincies en vervoerregio's gedwongen zijn in 2023 zo'n 20 tot 30 procent van het ov te schrappen.
Dat schrijven de gedeputeerden van alle twaalf provincies dinsdag in Trouw. Namens Groningen ondertekende Fleur Gräper (D66).

Gevolgen van corona gevoeld

Volgens de gedeputeerden 'kraakt en piept' het openbaar vervoer nog steeds onder de gevolgen van corona. Zo daalde het aantal reizigers in 2020 en 2021 met gemiddeld ruim 50 procent.
Overheden hielden ondanks deze daling zo'n 90 procent van het netwerk in stand. Volgens de provinciale bestuurders met een reden: 'Het ov is een onmisbare publieke voorziening.'

Herstel duurt nog jaren

De gedeputeerden verwachten dat de volledige terugkeer van reizigers zeker tot 2026 duurt. 'Het herstel van het ov gaat langer duren en duurder uitpakken', waarschuwen ze. Ze pleiten voor financiële steun vanuit het Rijk en het opstellen van een 'afgesproken transitieplan om het openbaar vervoer weer gezond te maken'.

Vrees voor 'vervoersarmoede'

Als dat niet gebeurt, vrezen ze voor 'vervoersarmoede'. Ofwel dat mensen niet kunnen komen waar ze willen. 'Het ov is voor veel mensen een levensader, naar het werk, de markt of oma. Geen openbaar vervoer betekent voor velen: geen mobiliteit. Dat is sociale armoede. Rijk, neem uw verantwoordelijkheid.'

Niet de eerste oproep

GroenLinks-Statenlid Bas de Boer richtte zich vrijdag op Radio Noord ook al tot het Rijk, in reactie op treinenuitval bij vervoerder Arriva. 'Het openbaar vervoer is erg belangrijk en heeft een gigantische maatschappelijke waarde. Het zou fijn zijn als dat vanuit het Rijk ook erkend wordt en we er als provincie niet in ons eentje tegenover gezet worden.'
Vergelijkbare geluiden uit de provincie klonken de afgelopen weken al vaker, toen duidelijk werd dat politiek Den Haag geen extra geld beschikbaar wil stellen. 'Het openbaar vervoer en de vele reizigers worden de dupe', zei gedeputeerde Gräper twee maanden geleden.