Vrachtwagenchauffeur: 'Sorry motorrijders, soms word je gewoon niet gezien'

Hulpdiensten bij de afhandeling van een motorongeluk bij Groningen, vorige maand
Hulpdiensten bij de afhandeling van een motorongeluk bij Groningen, vorige maand © Patrick Wind/112 Groningen
In de afgelopen zes weken kwamen drie motorrijders in onze provincie om het leven bij ongelukken. Vijf raakten ernstig gewond. De laatste dode viel zaterdag te betreuren in Winsum, waar een motorrijder op een trekker botste.
In het hele land kwamen afgelopen weekend vijf motorrijders om het leven bij ongelukken. 'Dat is natuurlijk wel even schrikken', zegt Hugo Pinksterboer van de Motorrijders Actie Groep, de MAG.

'Sorry mate, I didn't see you'

Pinkersterboer: 'De aandacht die er nu is voor motorongelukken, is goed. Zo kan je weer zien dat motorrijders kwetsbaar zijn op het moment dat ze geraakt worden. Daar hebben wij als motorrijders zelf een rol in, maar het gaat ook om auto's die afslaan en een motorrijder raken. Vaak gaat het om een geval van SMIDSY: Sorry mate, I didn't see you.'
Een motor wordt na een ongeval door een berger afgevoerd (archief)
Een motor wordt na een ongeval door een berger afgevoerd (archief) © Mark Heikens
In de dode hoek kan een vrachtwagen verdwijnen, maar een motorrijder helemaal
Jelle Zijlstra, vrachtwagenchauffeur

Chauffeur: 'Soms word je gewoon niet gezien'

Maar goed om je heen kijken en zelfs een spiegel bieden niet altijd soelaas, mailt vrachtwagenchauffeur Jelle Zijlstra aan RTV Noord. 'In mijn werk ben ik dagelijks op pad met een grote combinatie. Afgelopen week zag ik een motorrijder over het hoofd. Gelukkig was de motorrijder alert en konden we beide onze weg vervolgen.'
'Het gebeurde op een rotonde, de motorrijder kwam van links aanrijden. In de dode hoek van de vrachtwagen waarop ik reed, verdwijnt in principe ook een vrachtwagen maar een motorrijder helemaal. Als je met een zelfde snelheid komt aanrijden op de rotonde dan kijk je misschien wel 3 tot 4 keer naar links, maar ik had hem niet gezien. Ik hoorde hem toeteren, toen pas zag ik hem.'
'Daar schrok ik wel van. Bij deze wil ik de motorrijders graag bewust maken van dit soort situaties, ook voor auto’s trouwens. Soms word je gewoon niet gezien!'
Een deel van de oplossing is nabij, zegt Zijlstra. 'Binnenkort word ik chauffeur op een auto met camera’s. Dan zijn de spiegels vervangen waardoor je in dit soort situaties veel meer overzicht hebt. Maar het gros van de vrachtwagens rijdt met spiegels en alles achter de spiegelkast is in principe een dode hoek. Dat je er maar bewust van bent.'
Je hebt motorrijders die vlak achter een auto gaan rijden
Hugo Pinksterboer, MAG

Wat kan een motorrijder zelf doen?

Volgens Pinksterboer is uit eerdere onderzoeken bekend dat bij het merendeel van de ongevallen waarbij een auto en een motor betrokken zijn, de automobilist de motor niet gezien heeft.
'Als motorrijder heb je daar zelf ook een rol in. Je moet bijvoorbeeld nooit schuin achter een auto blijven rijden. Maar als je daar rijdt, gedwongen door verkeersomstandigheden, zorg er dan altijd voor dat je het gezicht van de bestuurder in zijn achteruitkijkspiegel kan zien. Want op het moment dat hij dan even de moeite neemt om in z'n spiegel te kijken, ziet hij jou ook. Een motor is natuurlijk smal, dus je zit al snel buiten het gezichtsveld. Het is een samenspel.'

'Rijd met ruimte om je heen'

Gaan motorrijders niet soms de grenzen over met hun rijgedrag? Pinksterboer: 'Dat helpt niet mee, dat is waar. Je hebt motorrijders die vlak achter een auto gaan rijden om te wachten tot ze kunnen inhalen. Maar op het moment dat zo'n automobilist dan ziet dat er van rechts een familie eenden oversteekt, iets naar links gaat en op de rem trapt, dan ben je het bokkie. Dus de oproep in het algemeen is: rijd met ruimte om je heen. Die boodschap krijg je ook mee bij je rijlessen.'

'Weer een met je motor worden'

Rij-instructeur Marcel Nieuwland uti Winschoten wijst ook op het belang van een opfriscursus. 'Je hebt anderhalf jaar niet op die motor gezeten. Je moet er weer één met je motor worden. En het is niet de enige tip die hij meegeeft. Ook bandenspanning en herkenbaarheid van de motorrijder zijn cruciaal, zegt hij: 'Dus trek een geel hesje aan.'
Dat motorrijders niet staan te springen op een rijbewijs halen of een opfriscursus doen, snapt hij door de drukte bij het CBR dan weer wel.
Instructeur over ongelukken: 'Rijbewijs halen, laten we daar eens mee beginnen'

Opfriscursus voor motorrijders

De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) denkt dat motorrijders baat kunnen hebben bij een opfriscursus. 'Het is sowieso geen slecht idee om dat op vrijwillige basis aan te bieden. Maar je moet het in geen geval verplichten', zegt Pinksterboer.
'De motorrijders die onverantwoord rijden, zijn denk ik niet de mensen die zeggen: joh, ik ga gezellig een cursusje doen. Want die vinden namelijk vaak van zichzelf dat ze behoorlijk goed kunnen rijden. Dat is een beetje overmoedig.'
Update 16.38 uur: Dit artikel is aangevuld met de tips van rij-instructeur Marcel Nieuwland.