De toekomst van de luchtvaart wordt boven Groningen getest

Een van de testvliegtuigen
Een van de testvliegtuigen © NLR
Minder overbodig vliegen, voorspelbaarder vliegen, minder brandstofverbruik en minder geluidsoverlast: de luchtvaart moet in de toekomst schoner en stiller worden en dat is de laatste dagen goed te horen boven onze provincie. Testvliegtuigen draaien rondjes boven Stad en Ommeland en dat geeft soms wat geluidsoverlast, maar het is allemaal voor het goede doel.
Je ziet en hoort steeds dezelfde vliegtuigen rondjes draaien boven Groningen. Wie nieuwsgierig gaat kijken op de website van www.Flightradar.com, waar je alle vliegtuigbewegingen kunt volgen, ziet al snel de oorzaak. Een 2-motorig straalvliegtuig van het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) draait rondjes boven onze provincie en heeft gezelschap van een soortgelijk toestel van haar Duitse zusterorganisatie Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle rondjes beginnen en eindigen op luchthaven Eelde. Wat is er aan de hand?

Vliegen voor een Europees onderzoeksproject

Om zo milieuvriendelijk mogelijk te zijn moeten vliegtuigen zo min mogelijk overbodige kilometers maken. Rondjes draaien in de buurt van een vliegveld omdat de landingsbaan bezet is, is dan niet wenselijk want dat kost alleen maar extra brandstof.
Daarom is er een Europees onderzoeksproject opgezet met de naam PJ.37-W3-ITARO. Verschillende partners uit Europese landen werken hierin samen. Binnen dit project zijn er inmiddels modellen en cockpitsystemen ontwikkeld en die worden deze week getest vanaf Eelde. NLR werkt hier samen met de Duitse luchtvaart organisatie DLR en een fabrikant van cockpitsystemen.
Het NLR onderzoeksvliegtuig
Het NLR onderzoeksvliegtuig © NLR

Deze week testvluchten

NLR-woordvoerder Kees de Waal: 'Tijdens de nadering en de landing zorgen verkeersleiders ervoor dat vliegtuigen achter elkaar worden geplaatst en altijd een bepaalde minimumafstand tussen elkaar aanhouden. Wind en een druk luchtruim rond de luchthaven kunnen ertoe leiden dat toestellen van hun gewenste vliegpad afwijken, geen aaneengesloten daling uitvoeren, eventueel moeten wachten en rondjes in de lucht moeten draaien. We testen deze week boven Groningen een systeem om toch veilig dichter op elkaar te blijven vliegen. Op flightradar zie je bijvoorbeeld hoe de twee toestellen, die uit verschillende richtingen komen, uiteindelijk nagenoeg een identiek pad volgen, ook in hoogte.'
De vluchten zoals ze te zien zijn op Flightradar
De vluchten zoals ze te zien zijn op Flightradar © Flightradar

Eelde ideale luchthaven voor onderzoeken

'We doen dat vanaf Eelde omdat daar de juiste mogelijkheden werden geboden', vervolgt De Waal. 'Hier konden we dit cockpitsysteem op een veilige wijze in de werkelijke operatie testen voor enkele experimentele vliegroutes, zonder dat er té veel hinder optreedt voor het vliegverkeer en voor de omwonenden. Dit alles om in de toekomst nauwkeuriger en daardoor duurzamer te kunnen vliegen nabij luchthavens.'
De testen zijn dinsdag begonnen en duren nog tot en met vrijdag.