Hoe Pekela haar eigen inwoners tegen zich in het harnas jaagt

Een van de 34 bruggen over het Pekelderdiep
Een van de 34 bruggen over het Pekelderdiep © RTV Noord
Het broeit in Pekela. De gemeente heeft de belangen van 150 plezierbootjes verheven boven die van meer dan 12.000 inwoners. Daarmee heeft zij iets voor elkaar gekregen wat in Pekela al jaren niet is gebeurd: de oprichting van een actiegroep die zich afzet tegen politiek. Pekelders voelen zich niet gehoord.
Pekela kampt met een enorm probleem. De bruggen over het Pekelderdiep zijn tientallen jaren geleden tegelijk geplaatst, niet goed onderhouden en nu allemaal afgeschreven. Geld om alle bruggen te vervangen of te repareren heeft Pekela niet, dat kost 731.000 per jaar. En dus moeten er ingrijpende keuzes worden gemaakt.
Een van de belangrijkste vragen die daarvoor beantwoord moet worden, is: Moet het Pekelderdiep wel of niet bevaarbaar blijven? Het antwoord betekent nogal wat: om bootjes door te laten varen, moet je bruggen hebben die open en dicht kunnen, net als nu. En die zijn aanzienlijk duurder dan vaste bruggen. Toch wil een meerderheid in de gemeenteraad beweegbare bruggen.
En dus liggen er in de toekomst geen 34, maar tien tot maximaal dertien bruggen over het Pekelderdiep. Prijskaartje: 357.000 euro per jaar. Daarmee verkiest de raad jaarlijks 150 plezier schippers - vaak niet van Pekelse komaf - boven de mobiliteit van haar ruim 12.000 inwoners. Zij moeten door dit besluit kilometers omrijden of fietsen om überhaupt thuis te komen.
De gemeenteraad heeft gekozen: de hele raad, behalve GroenLinks, is voor. Daarbij is afgesproken dat Pekelders mee mogen denken en beslissen over welke bruggen blijven liggen. Klinkt als een interessant aanbod, tot de feiten op tafel komen.
De gemeente heeft zelf namelijk al acht bruggen gekozen die hoe dan ook blijven liggen: zes in Oude Pekela en twee in Nieuwe Pekela. Inwoners van Boven Pekela kunnen vast studeren op hun nieuwe routes: daar blijft geen enkele brug liggen. Over maximaal vijf bruggen mogen de Pekelders hun zegje nog doen. Tot zover de participatie.
De ingrijpende plannen zijn gestoeld op een proces waar je vraagtekens bij kunt zetten. Op veel vragen is nog altijd geen antwoord: wat is de exacte staat van de bruggen, hoeveel verkeer gaat er over, wat leveren die 150 plezierbootjes de economie van Pekela eigenlijk op, welke routes moeten bewoners en hulpdiensten straks gebruiken?
Dinsdagavond fietst de nieuwe actiegroep Bruggen Belang Pekela met meer dan honderd mensen naar het gemeentehuis voor een speciale vergadering. Ze willen duidelijk maken dat de ‘mening van de mensen haaks staat op het besluit van de gemeenteraad’.
De vraag is of die partijen vasthouden aan hun gekozen koers, of dat het roer alsnog om gaat. Dat het oplossen van het bruggenprobleem veel geld gaat kosten, staat hoe dan ook vast.