Amper een week na verwoestende brand weer open: ‘Een wereldrecord gevestigd’

Jesse Keizer voor het ingerichte tijdelijke pand aan de Narvikweg
Jesse Keizer voor het ingerichte tijdelijke pand aan de Narvikweg © Eigen foto
Vorige week zaterdag brandde de hoofdlocatie van ijzerwarenhandel Wovar in Groningen tot de grond toe af. Negen dagen later komen de eerste orders echter alweer binnen. In een kleine week is de tijdelijke locatie productie klaar gemaakt. De totale schade bedraagt meer dan twee miljoen euro.
‘Als het wereldrecord bedrijf weer opbouwen bestaat dan hebben jullie het gevestigd, zei de verzekeringsagent tegen mij. Die heeft zoiets in dertig jaar nog nooit meegemaakt’, aldus eigenaar Jesse Keizer (27). ‘Er is iedere dag van zeven uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds keihard gewerkt door iedereen. Het was pittig hoor, maar het is gelukt.’
Een voordeel was dat twee andere locaties niet bij de brand betrokken waren, waardoor een deel van de voorraadartikelen snel beschikbaar was.
Het was ondanks alles misschien wel de mooiste week in de loopbaan van Wovar tot nu toe
Jesse Keizer, directeur Wovar over de snelle wederopstanding
Vrijdagavond is de site weer online gegaan om tijd te hebben de kinderziektes er zaterdag uit te halen. Vanaf maandagochtend draait de onlinewinkel ongeveer weer op volle toeren. ‘Alles wat niet op voorraad is komt gestaag binnen. We verwachten binnen nu en een week alle artikelen weer te kunnen leveren.’

Steun gevoeld

Keizer kijkt vol trots terug op dit huzarenstukje. ‘Het was ondanks alles misschien wel de mooiste week in de loopbaan van Wovar tot nu toe. Alles ging volgens plan en iedereen hielp mee. Lokale ondernemers hebben geholpen. Groningen stond achter ons. Die steun hebben we gevoeld en dat heeft zeker geholpen.’
De eerste orders zijn weer verwerkt
De eerste orders zijn weer verwerkt © Eigen foto
Terugkijkend zegt Keizer dat de eerste nacht na de brand cruciaal geweest is in het proces van de afgelopen week. ‘Toen hebben we de koppen bij elkaar gestoken en prioriteiten gesteld. Op basis daarvan hebben we de medewerkers geïnformeerd en zijn we transparant geweest. Het was vanaf het begin duidelijk wat we wilden. Een tijdelijk pand zien te vinden en zo snel mogelijk weer leveren. Die verplichting hebben we naar de klant.’

Miljoenenschade

Inmiddels is duidelijk dat de oorzaak van de brand niet vast te stellen is. ‘Ik had het graag willen weten. Gewoon omdat ik heel nieuwsgierig ben naar hoe het heeft kunnen gebeuren.’ De schade aan pand en inventaris wordt geschat op ruim twee miljoen euro. Daar komt nog een half miljoen misgelopen omzet bij. Keizer laat weten na een update van de polissen driekwart jaar geleden goed verzekerd te zijn.
Vanaf nu gaat de focus weer vol op hoe het voor de brand was. Keizer gaf zijn medewerkers zondag verplicht vrij om een beetje bij te komen om een dag later in het nieuwe tijdelijke pand aan de Narvikweg, een paar honderd meter van de plek des onheils, de draad weer op te pakken. ‘Het hele proces had niet beter gekund.’