Bewoners Ter Apeler wijk Rundehaven boos vanwege gewijzigde bouwplannen

De Raad van State in Den Haag
De Raad van State in Den Haag © ANP
Bewoners van de Ter Apeler wijk Rundehaven slepen de gemeente Westerwolde voor de Raad van State omdat een aanpassing van een woningbouwplan te weinig rekening met hen houdt. Er komen meer woningen dan 25 jaar geleden in het oorspronkelijke plan was voorzien.
Twee bewoners van Rundehaven vragen de Raad van State om het nieuwe bestemmingsplan aan te passen of helemaal te schrappen.
De gemeente Westerwolde wil meer en andere type woningen ten zuiden en zuidwesten van de Rundezoom bouwen. De wijziging van het 25 jaar oude bestemmingsplan is onder meer ingegeven door de grote vraag naar woningen, nadat de woningbouw er lange tijd heeft stilgelegen.

T-splitsing voor de neus

Een van de bewoners krijgt, als het plan doorgaat, het verkeer van veertig huishoudens voor zijn neus, want de voorziene T-splitsing komt pal voor zijn woning. De andere bewoner zegt het onverteerbaar te vinden dat de laatste open groene plekken aan de zuidzijde van de Rundezoom allemaal volgebouwd worden. 'Ik heb met opzet mijn huidige woning gekocht omdat in het vorige bestemmingsplan een open, groene ruimte voor mijn woning lag.'

'Woon- en leefklimaat aan gort'

Beiden voelen zich misleid, omdat - toen zij twintig jaar geleden besloten hun nieuwe woning te kopen - de plannen er nog heel anders uitzagen. Zij vrezen dat het gemeentelijke besluit om de veertig nieuwe woningen allemaal op de Rundezoom ter hoogte van nummer 9 te laten ontsluiten, tot verkeersgevaarlijke situaties zal leiden.
'Waar moeten straks bezoekers parkeren als ik een verjaardag vier? Waarom kiest de gemeente alleen voor een ontsluiting aan de westkant op de Rundezoom en niet aan de oostkant via de Runde op de Oosterkade? Nu komt straks alles langs mijn voordeur en is mijn woon- en leefklimaat aan gort.'

'Geen gevaarlijke verkeerssituaties'

Volgens de gemeente Westerwolde moet er geen autoverkeer via landbouwpad De Runde naar de Oosterkade rijden. 'Het landbouwpad bestemmen wij voor fietsers en wandelaars. Bovendien is de Oosterkade niet geschikt om zoveel meer doorgaand verkeer op te vangen', aldus een woordvoerder. De bewoner bij de toekomstige T-splitsing noemde dat nonsens.
'De Oosterkade is wel degelijk een doorgaande verbinding en net zo breed of smal als de Rundezoom. Het is alleen maar een kwestie van centen dat de gemeente daar geen ontsluiting wil aanleggen.' De gemeente vindt dat er geen verkeersgevaarlijke situaties ontstaan op de Rundezoom, omdat de weg met 4,8 meter breed genoeg is om auto's elkaar te laten passeren.
De Raad van State doet binnen enkele weken uitspraak.