Nieuw FC Groningen-thuisshirt gepresenteerd, details maken het verschil

Het FC Groningen-shirt voor het seizoen 2022/2023
Het FC Groningen-shirt voor het seizoen 2022/2023 © FC Groningen
FC Groningen heeft donderdagavond bekendgemaakt hoe het nieuwe thuisshirt er komend seizoen uit gaat zien. De meest opvallende kenmerken zijn de terugkeer van het ronde clublogo, groene schoudervlakken en enkele details die op het shirt zijn aangebracht.
In de kraag van het nieuwe thuisshirt staat de tekst ‘de kleuren waar wij voor strijden’, die refereert aan een van de liederen die met regelmaat op de tribunes te horen is als fanatieke FC-supporters zich laten horen. Aan de buitenkant van de kraag staat achterop 'Green White Army', een verwijzing naar de trouwe supporters. Diezelfde uiting staat ook op de broek.

Gouden toepassingen verdwenen

FC Groningen startte vorig seizoen in het jubileumjaar van de club met Office Centre als hoofdsponsor op de borst, maar de groothandel in kantoorartikelen ging begin dit jaar failliet, waarop OG Clean Fuels het stokje overnam. Het bedrijf dat met schone brandstoffen naam wil maken, staat komend seizoen ook op de voorzijde van de FC Groningen-shirts. Ook de gouden toepassingen op het shirt (kledingmerk en logo) waren vorig seizoen eenmalig.
Het jubileumshirt waarin FC Groningen afgelopen seizoen beëindigde
Het jubileumshirt waarin FC Groningen afgelopen seizoen beëindigde © Orange Pictures

'Complimenten voor de hoofdsponsor'

John de Jonge, voorzitter van de Supportersvereniging FC Groningen, is meer dan tevreden met het nieuwe thuisshirt. En hij is niet de enige, want het shirt kan op social media op meer positieve reacties rekenen. 'Ik vind de doorlopende groene banen op de schouders en mooien mooi. En ik moet ook OG Clean Fuels complimenten geven. Zij hebben de groene kleur in hun logo iets aangepast, zodat die beter bij de huisstijl van FC Groningen past. Je vindt niet zo snel een shirtsponsor die daartoe bereid is.'
Het jubileumlogo van FC Groningen
Het jubileumlogo van FC Groningen © Pieter v.d. Woude/Orange Pictures

Democratisch gekozen logo

Eerder kregen supporters van FC Groningen de mogelijkheid om te kiezen of het jubileumlogo van vorig seizoen een vaste plek op het shirt zou krijgen, of het oude (ronde) logo weer zou terugkeren. Hoewel De Jonge een voorkeur had voor het jubileumlogo, is hij ook blij nu hij het oude logo op het shirt weer in ere hersteld ziet. 'Ja hoor, ik kan daar prima mee leven. Dat logo kreeg democratisch meer stemmen onder supporters, en dat vind ik gewoon mooi', besluit hij.