Provincie over Zuidelijke Ringweg-rapport: ‘Wel erkenning, niet tevreden’

Werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg (archief)
Werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg (archief) © Martin Drent/ RTV Noord
De provincie is blij dat de commissie Remkes erkent dat zij in een spagaat zit bij de bouw van de Zuidelijke Ringweg in Stad. Toch is gedeputeerde Fleur Gräper (D66) niet blij met de uitkomst dat het Rijk niet hoeft mee te betalen aan het wegwerken van de oude tekorten.
De commissie Remkes concludeerde eerder vandaag dat er sprake is van een ‘weeffout’, waarbij Rijkswaterstaat opdrachtgever is, maar de provincie verantwoordelijk is voor financiële tekorten. ‘De verhouding wie bepaalt en wie betaalt is niet in evenwicht’, aldus commissievoorzitter Johan Remkes.

Geen claim richting ministerie

‘We zijn blij met de constatering van Remkes dat wij als provincie meer dan onze bijdrage aan de bouw van de zuidelijke ringweg hebben geleverd’, zegt gedeputeerde Fleur Gräper. Toch is de provinciebestuurder niet helemaal gerustgesteld, want de provincie wilde juist te weten komen in hoeverre Rijkswaterstaat in gebreke is gebleven, zodat de provincie extra geld van het ministerie van Infrastructuur zou kunnen claimen.
‘Er is teleurstelling, maar Remkes concludeert dat aan de kant van de opdrachtgever zaken wel degelijk niet goed zijn verlopen. Dat bevestigt het gevoel dat wij hadden. Alleen heb ik Remkes niet in de hand. Als ik het rapport zelf had mogen schrijven, had het er misschien wat anders uitgezien’, stelt Gräper vast. ‘Al met al is het gevoel dat wij hebben niet voldoende om een claim bij het Rijk neer te leggen.’
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk © Provincie Groningen

Provincie betaalt hoge prijs

Ondanks het erkennen van de problemen bij Rijkswaterstaat beseft Gräper dat de prijs die de provincie heeft moeten betalen, hoog is. ‘Ik ben misschien niet helemaal tevreden, terwijl er tegelijkertijd wel bepaalde erkenning is voor ons gevoel. Alleen, de pijn die wij lijden is ten opzichte van de erkenning wel heel groot.’
Gräper doelt met de pijn op de 78 miljoen euro extra die de provincie kwijt is aan de bouw van de Zuidelijke Ringweg. Dat gaat ten koste van de verdubbeling van de N33 en de aanleg van de spoorlijn Groningen - Bremen, beter bekend als de Wunderline. Gräper hoopte met dit rapport in de hand extra middelen los te weken bij het Rijk. Toch voelt Gräper zich op dit vlak gesterkt door de conclusies van Remkes.

Hoop voor N33

‘De N33 is een rijksweg, de spoorlijn Veendam - Stadskanaal en de Wunderline zijn beide een Rijksspoor. Dit rapport zegt wel: Rijk neem je verantwoordelijkheid om dit soort Rijksinfrastructuur aan te leggen. De verantwoordelijkheidsvraag is hiermee weldegelijk beantwoord.’
Dat Remkes adviseert om eventuele nieuwe tekorten rond de bouw van de Zuidelijke Ringweg beter te verdelen over de projectpartners, bezorgt Gräper een extra opdracht. ‘Dat betekent dat we de bestuursovereenkomst tussen Rijk, provincie en gemeente moeten openbreken.’