'Gerecycled rubber uit Grootegast gaat groot milieuprobleem aanpakken'

Remco van Leeuwen van New Born Rubber
Remco van Leeuwen van New Born Rubber © Jan Been/RTV Noord
Een gat in de markt en een zeer kansrijk project, zo noemt het bedrijf New Born Rubber in Grootegast de recycling van autobanden. Het bedrijf krijgt 1,4 miljoen euro subsidie om de techniek, die samen met de Rijksuniversiteit Groningen is ontwikkeld, verder te verfijnen.
Het bedrijf is gevestigd in een bescheiden ruimte op een bedrijventerrein in Grootegast, maar de eigenaren denken nu al aan uitbreiding.

Vertrouwen in het project

‘Wij hebben er het volste vertrouwen in dat dit project slaagt en de subsidie helpt ons een flinke stap vooruit’, dat zegt Remco van Leeuwen van New Born Rubber. In de nu nog bescheiden bedrijfsruimte staan twee zogeheten extruders, die het tot kleine stukjes vermalen rubber onder hoge druk en temperatuur als het ware gaan om smelten tot een herbruikbare grondstof.
‘Met deze testopstelling kunnen we nu duizend tot vijftienhonderd ton rubber per jaar recyclen en we hopen over een paar jaar tienduizend tot vijftienduizend ton per jaar te verwerken. Nu werken hier vier mensen maar we verwachten dat het aantal snel oploopt’, aldus de enthousiaste Van Leeuwen.
Twee medewerkers van New Born Rubber bij een apparaat
Twee medewerkers van New Born Rubber bij een apparaat © Jan Been/RTV Noord
New Born Rubber gaat meehelpen om een groot milieuprobleem op te lossen, zegt Van Leeuwen. ‘Rubber is een fantastisch product, maar hergebruik is ingewikkeld. Het meeste wordt verbrand en dat is een zware belasting voor het milieu. Met deze techniek kunnen we heel veel rubber terugwinnen en het gebruik van grondstoffen, zoals aardolie besparen.’

Binnenbanden van fietsen

De ingezamelde afgeschreven autobanden worden in het Friese Kootstertille verzameld en in kleine stukken gesneden. Na transport naar Grootegast gebeurt dat nog een keer, zodat de machines de nog kleinere stukken kunnen verwerken.
Van Leeuwen: ‘Wat je nu ziet is dat autobanden worden afgeschreven als het loopvlak is versleten, maar het rubber aan de zijkanten van die banden is vaak nog als nieuw. Ook binnenbanden van fietsen worden nu vernietigd. Dat is zonde. Wij gaan helpen een deel van dat probleem op te lossen.’