'Zorg niet in geding met sponsorcontract Thuiszorg Groningen'

GRONINGEN - Directeur Filia Kramp van Thuiszorg Groningen houdt vol dat de sponsoring van Thuiszorg Groningen aan FC Groningen niet ten koste gaat van de zorg. Het bedrag zou uit een speciaal marketingbudget komen en niets te maken hebben met zorgbudgetten.
De zorginstelling ligt al dagen onder vuur na het besluit om FC Groningen te sponsoren voor een bedrag van 80.000 euro. Ouderenbond ANBO vindt het onbegrijpelijk dat Thuiszorg Groningen een sponsorovereenkomst is aangegaan met FC Groningen. De bond vindt dat het geld ook als extraatje aan de zorg had kunnen worden besteed. 'Stuur voor dat geld mensen langs die een praatje maken en een hand op de schouder leggen', stelt ANBO-voorzitter Kees Klok. Daar is veel meer behoefte aan, meent hij.
Kramp benadrukt dat thuiszorginstellingen sinds de privatisering bedrijven zijn en dat zij als zodanig handelt. Volgens Kramp zijn er ook veel positieve reacties op de sponsoring. De directrice wilde met de overeenkomst met de FC laten zien dat de organisatie er weer is, na zware tijden. Vorig jaar ging moederbedrijf Meavita failliet en moest Thuiszorg Groningen met miljoenen Rijksgeld in de benen worden gehouden.
De zorginstelling mag wekelijks bij FC Groningen reclame maken op borden en een videowall. Ook zijn er bij thuiswedstrijden 20 stoelen gereserveerd voor medewerkers en cliënten van Thuiszorg Groningen.