Definitief: verbouwing Hoofdstation is met twee jaar vertraagd, nu klaar in 2026

Het ontwerp van het nieuwe Hoofdstation in Groningen
Het ontwerp van het nieuwe Hoofdstation in Groningen © Koen van Velsen architecten/Beauty & the Bit
Het hing al in de lucht, maar nu is het definitief: de grootschalige aanpak van het Hoofdstation is met twee jaar vertraagd. De verbouwing zou volgens de meest recente planning in 2024 klaar moeten zijn, maar dat wordt 2026.
Verkeerswethouder Philip Broeksma (GroenLinks) van de gemeente Groningen heeft nog niet in beeld wat de extra vertraging zal kosten: 'Die zijn nog niet in kaart gebracht, maar dat er financiële consequenties zijn is duidelijk.' De gemeente zal niet opdraaien voor de meerkosten. Broeksma laat weten dat de provincie de 'portemonnee vasthoudt'.

Oorzaak

De oorzaak van de vertraging is terug te voeren op het niet kunnen storten van beton in december vorig jaar. Er moest eerder al een streep door de treinvrije periode van 51 dagen. Op die dagen zouden er dan ook werkzaamheden worden uitgevoerd. Die werkzaamheden kunnen alleen plaatsvinen als er geen treinen in de weg rijden. Inmiddels is duidelijk dat de treinvrije periode pas in 2025 kan worden ingepland. Er werd gehoopt op 2023, maar dat is dus niet mogelijk.
De verbouwing van het Hoofdstation in Groningen
De verbouwing van het Hoofdstation in Groningen © Mario Miskovic / RTV Noord

De werkzaamheden

Het Hoofdstation in Groningen wordt flink verbouwd. Voor corona kwamen dagelijks zo'n 33.000 passagiers op het station. Volgens verwachtingen is dat aantal zo'n 44.000 in 2030. Daarom breidt het station uit. Door de verbouwing moet de oude stationshal weer de centrale in- en uitgang worden, en verplaatst het busstation van de voorkant naar de achterkant van het station. Passagiers gaan via een ondergrondse wandelgang naar de voor- of achterkant van het station en de verschillende perrons. Ook komt er een grote ondergrondse fietsenstalling.
Als de aanpak is afgerond, kunnen treinen vanuit Leeuwarden bijvoorbeeld doorrijden naar het Europapark. Op dit moment kan dat niet, omdat de spoorlijnen als eindpunt het Hoofdstation hebben. Na de verbouwing worden de treinsporen doorgetrokken en zal het Hoofdstation dus geen eindstation meer zijn.

Vertraging zuidzijde en nieuwe Oosterpoort

De zuidzijde van het station is op dit moment een bouwterrein. Die kant staat ook een grootscheepse aanpak te wachten. Daar moet onder meer de nieuwe Oosterpoort gebouwd worden. Het is nog onduidelijk of de aanpak van de zuidzijde ook vertraging zal oplopen. De nieuwe poptempel moet in 2030 in gebruik zijn, maar het is nog niet bekend wanneer de de schop de grond ingaat. Zoals de planning er nu bijligt, worden de eerste werkzaamheden ter voorbereiding op de bouw in januari 2026 verricht, dat was oorspronkelijk voorzien voor 2024. 'We kijken samen met ProRail en aannemer Structon of het bouwterrein eerder kan worden vrijgespeeld', laat de wethouder weten. Of de oplevering van de nieuwe Oosterpoort eveneens vertraging gaat opleveren is volgens de gemeente nu nog niet te zeggen.