Primark in Stad sluit paskamers: 'Dit is echt het laatste wat je doet'

De ingang van de Primark in Stad
De ingang van de Primark in Stad © Robert Pastoor/RTV Noord
Kleding passen voordat je het afrekent bij de kassa is een vanzelfsprekendheid. Maar door een tekort aan personeel heeft de Primark aan de Westerhaven in Groningen besloten om de pasruimtes te sluiten.
Bij de ingang van de winkel staat al aangegeven dat de paskamers gesloten zijn. De manager van de winkel mag niet verder uitweiden over het besluit en verwijst naar het hoofdkantoor van de van oorsprong Ierse keten. Vanuit het hoofdkantoor is vooralsnog niet gereageerd op de maatregel.
Elders in het land is al eerder besloten om de paskamers te sluiten, in Groningen was daar nog geen sprake van. 'Dat soort signalen heb ik niet gehoord vanuit de binnenstad', liet Groningen City Club (GCC) voorzitter Eric Bos onlangs nog desgevraagd weten.

Grote en kleine winkels

Die woorden sprak hij een kleine week geleden en inmiddels zijn dus de eerste paskamers in de binnenstad gesloten voor het winkelend publiek. Het verbaast Eric Bos niet dat deze maatregel juist bij een grote winkel als de Primark wordt doorgevoerd.
Hopelijk biedt de inzet van donderdag- en zaterdaghulpen, die nu vakantie hebben, soelaas
Eric Bos - Groningen City Club
'Het is simpelweg de wet van de grote getallen. Grote bedrijven hebben eerder last van dit soort zaken. In een kleine winkel is de leegloop van personeel vaak minder merkbaar. De vakanties staan voor de deur en dus zie je dat terug. Aan de andere kant hebben de donderdag- en zaterdaghulpen nu dus ook vakantie, dus die kunnen nu meer worden ingezet. Hopelijk biedt dat voldoende soelaas.'

Waarom juist de paskamers?

Bos laat dus namens de belangenvereniging van ondernemers in de Groninger binnenstad weten dat het lot van de Primark herkenbaar is, maar hij verbaast zich wel dat juist de paskamers worden gesloten.
'Dat is wel echt het allerlaatste wat je doet en bij mij zou dit echt not done zijn', zegt Bos, die zelf de scepter zwaaide bij de V&D aan de Grote Markt. 'Het is denk ik goed om speciale servicemedewerkers aan te nemen, die moet je dan ook wat beter betalen. Ik heb het dan met name over de functie van een paskamermedewerker. Dat is echt de belangrijkste functie in je winkel.'
Een paskamer in de Primark
Een paskamer in de Primark © RTV Noord\Robert Pastoor

Paskamermedewerker wordt onderschat

Volgens de GCC-voorzitter zie je in meerdere zaken de beste medewerker juist bij de paskamer staan.
'Die mensen doen namelijk feitelijk gezien het allermeeste om het bonbedrag te verhogen. Dat wordt nog weleens onderschat, met name door de grote winkels. Als een klant namelijk het pashokje ingaat dan is diegene voornemens om iets te kopen. Als hij of zij in de pasruimte is dan wil die tenslotte iets kopen.'

Extra beloning voor personeel

Hij wil in elk geval meegeven dat bedrijven serieus na moeten denken over een extra beloning voor personeel. 'We leven in een andere tijd en de die kosten gaan gewoon voor de baten uit. Hoe beter je het voor elkaar hebt, hoe beter je verkoopt. Het begint bij de basis.'
Volgens Bos hebben de ondernemers over het algemeen een goede omzet. Het aantal bezoekers blijft wel achter bij eerdere tijden, maar degene die komt, koopt vaak meer. 'Hoe je het ook wendt of keert: er wordt nu gewoon heel veel verkocht.'
In een kledingwinkel hoort volgens Bos dus te allen tijden een paskamer. 'Je komt voor een stukje service en daar hoort zeker een paskamer bij.'