Stalling onder Hoofdstation gevaarlijk? ‘Nooit de bedoeling dat daar snel werd gefietst’

Een snelle fietser onder het stadsbalkon
Een snelle fietser onder het stadsbalkon © Robert L. Smid/RTV Noord
Hoe veilig is het fietspad bij de fietsenstalling onder het Hoofdstation in Groningen eigenlijk? Verschillende Stadjers en studenten maken er gevaarlijke taferelen mee, blijkt na onze berichtgeving over een zwaar fietsongeluk eind vorig jaar.
Daarbij knalde een fietser tegen een van de palen in het midden van de rotonde. Na de klap wordt ze bewusteloos gevonden. Het ongeluk heeft een hersenbloeding, een bloeding tussen de schedel en het hersenvlies, en forse concentratieproblemen tot gevolg.

'We moesten allebei uitwijken'

Op Facebook reageren veel mensen over het ongeluk, maar ook de verkeerssituatie. ‘Je moet goed uitkijken dat je niet onder een fiets komt’, zegt Stadjer Claire Keizer. Zij parkeert haar fiets regelmatig in de fietsenstalling en vindt de rotonde ‘totaal onveilig’. Ze kan zich voorstellen dat mensen tegen de palen in de rotonde aan kunnen botsen.
‘Ik heb zelf ook wel eens botsingen hier gehad’, zegt ze. Hoe dat gebeurde? ‘We kwamen van verschillende kanten en moesten allebei uitwijken.’ Dit ging toen verkeerd. ‘Ik zag het gewoon niet op tijd.’ Gelukkig kwam ze hier zonder ernstige verwondingen vanaf.
Niet verrassend, want dagelijks ziet ze dat mensen al 'racend' door de fietsenopslag gaan. ‘Doe ik zelf ook’, voegt ze daaraan toe.
Je gaat hard en ineens moet je een heel scherpe bocht om een paal heen maken
Eveline de Smalen - Stadjer

Rennen vanwege haast

‘Ik snap het nut niet van die rotonde. Daarom zet ik mijn fiets verderop. Dan hoef ik de heuvel niet af en niet langs de rotonde,’ zegt mede-Stadjer Onne Raspe. Hij kan zich voorstellen dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. ‘Je moet hier afremmen. Stel je remmen werken niet of het heeft geregend, dan kan het fout gaan.’
Ook gelooft hij dat mensen vaak niet uitkijken. ‘Ze hebben dan haast omdat ze de trein moeten halen.' Volgens hem rennen mensen hierdoor over het fietspad. 'Omdat je als fietser dan van de heuvel komt, kun je tegen elkaar opbotsen’, aldus Raspe.
Eveline de Smalen, ook Stadjer, probeert er ook niet langs te gaan. ‘Omdat je heel hard gaat en dan ineens een hele scherpe bocht om een paal heen moet maken.’ Zij is bang dat er iets fout kan gaan en vindt het een ‘goed idee’ als de situatie verandert. ‘Het gaat gewoon erg hard, en die rotonde staat in de weg’, aldus De Smalen.
'Je moet goed uitkijken dat je niet onder een fiets komt'

Bedoeld voor afstappen, niet voor snelheid

De architect van het 'Stadsbalkon' voor het Hoofdstation met daaronder de fietsenstalling, Kees Christiaanse, is verbaasd. Zelf heeft Christiaanse nog nooit gehoord dat het bouwwerk onveilig is. ‘Het voldeed aan alle bouwvoorschriften van die tijd en was volgens de normen gerealiseerd.’
‘Als ik de gemeente en ProRail zou zijn zou ik kijken naar wat ze kunnen doen om de situatie te verbeteren.’ Hij heeft zijn eigen uitleg voor het nut van de rotonde: ‘Die rotonde is bedoeld als punt waar fietsers afstappen. Het was nooit de bedoeling dat daar snel werd gereden.’

'Er moet iets aan gebeuren'

Toch ziet hij in dat de verkeerssituatie in het algemeen is veranderd. ‘Er is nu veel nieuw verkeer bijgekomen.' Voorbeelden hiervan zijn flitsverkeer, deelscooters en elektrische fietsen.
Er moet gekeken worden naar snelheid beperkende maatregelen in het algemeen
Kees Christiaanse - architect van het Stadsbalkon
Hij gelooft daarom dat ‘er gekeken moet worden naar snelheid beperkende maatregelen in het algemeen.’
Het is volgens hem niet de schuld van de gemeente dat gevaarlijke situaties ontstaan. ‘De autoriteiten kunnen niet op tijd reageren op het nieuwe verkeer. Het verkeer verandert namelijk heel snel. Maar er moet iets aan gebeuren.’

Gemeente heeft geen plannen

Eerder gaf de gemeente aan dat er geen nieuwe maatregelen komen. ‘Het is aan mensen zelf om gepaste snelheid te houden’, verklaarde woordvoerder Natascha van ‘t Hooft tegenover RTV Noord.