'Stadjers fietsen en wandelen minder door deelscooters'

Deelscooters in Stad
Deelscooters in Stad © Stef Bandstra/RTV Noord
In gemeente Groningen wordt jaarlijks 1,1 miljoen kilometer minder gefietst en 350 duizend kilometer minder gewandeld door de komst van de deelscooter. Dit berekent de actiegroep Scootervrij aan de hand van een evaluatie van de gemeente.
Deelscooters hebben hiermee een negatieve impact op de volksgezondheid, vindt de actiegroep, die overigens bestaat uit één persoon. 'De gemeente draagt de verantwoordelijkheid om dit een halt toe te roepen', zegt Collin Molenaar van Scootervrij.

'Fietsers verleid tot deelscooter'

In gemeente Groningen gaan relatief veel fietskilometers verloren, stelt hij. De gemeente profileert zich als fietsstad: een stad waarin veel wordt gefietst en waar het gebruik van de fiets wordt gestimuleerd.
Volgens de berekening van Molenaar vervangt een deelscooterrit in 51% van de gevallen een fietsrit, in 18% een autorit en in 15% een wandeling. Het openbaar vervoer zou de andere 15% kunnen zijn.
Molenaar: 'De fietsers blijken in de praktijk te worden verleid om stil te zitten op een deelscooter.'

'Deelscooters verbieden'

Molenaar pleit voor het verbieden van deelscooters. 'Felyx en Check hebben een vergunning om tot mei 2023 scooters in gemeente Groningen te plaatsen. Na die datum kan de gemeente er voor kiezen om alle scooters te weren.'