Automobilisten halen hekken weg bij ringwegwerk: 'Levensgevaarlijk, doe dit nou niet!'

Een auto rijdt tegen de richting in op de Brailleweg in Stad
Een auto rijdt tegen de richting in op de Brailleweg in Stad © Aannemer Combinatie Herepoort
De schrik zit er nog goed in bij een aantal bouwvakkers, die werken aan de zuidelijke ringweg in Groningen. Tijdens de werkzaamheden van afgelopen weekend werden ze opgeschrikt door auto's op plekken waar die, vanwege wegafzettingen, helemaal niet mochten komen.
Er werd onder andere aan de weg gewerkt bij de op- en afritten Groningen Zuid. Ook de Brailleweg was deels dicht: die was in één richting open en alleen voor bussen en hulpdiensten zoals de ambulance.
Automobilisten halen hekken weg bij ringwegwerk: 'Levensgevaarlijk, doe dit nou niet!'

Tientallen auto's tegen verkeer in

'Maar tientallen automobilisten zijn afgelopen weekend op de Brailleweg gewoon tegen het verkeer in gereden. Dat is natuurlijk gevaarlijk, zeker als er wel een tegenligger aankomt die er gewoon mag rijden', zegt Bert Kramer van aannemer Combinatie Herepoort.
De Brailleweg was niet de enige plek waar het mis ging. 'Bij de afrit Groningen Zuid hebben automobilisten zondagavond zelfs de hekken aan de kant gezet of zijn door de berm gereden. Dat is, verspreid over de avond, zeker vijf keer gebeurd', legt Bert Kramer van aannemer Combinatie Herepoort uit. 'Nee, dit hebben we nog nooit meegemaakt', verzucht hij.

Tekort aan personeel

De gebeurtenissen hebben volgens Kramer te maken met een tekort aan personeel. 'Normaal staan er verkeersregelaars bij deze afsluitingen. Maar daar is een tekort aan personeel en daar kwam zondag ook nog eens ziekte bij. De diensten konden niet meer ingevuld worden, en dus hebben we hekken op de weg gezet om de weg alsnog af te zetten.'
Die hekken bleken niet afdoende. 'We dachten, we proberen het zonder verkeersregelaars. Maar we zijn er zondag mee geconfronteerd dat die dus echt nodig zijn. Collega's op de bouw zijn er echt kwaad over, nog steeds. Want het is gewoon gevaarlijk', zegt Kramer.

Gevaarlijk

'Voor ons personeel is het natuurlijk gevaarlijk, want die verwachten dat er geen verkeer rijdt op de plek waar ze aan het werk zijn. Ze moeten vrij kunnen rondlopen op de bouw, zonder uit te hoeven kijken. Die hekken staan er niet voor niets.'
Maar het is ook gevaarlijk voor de automobilist zelf, zegt Kramer. 'Als we tijdens een afsluiting een wegdek gaan frezen, dan ziet een automobilist dat misschien niet. Die keilt dan zo in een gat van 20 centimeter diep. Dat moet je echt niet willen.'

Vracht zand bij afsluiting

Het personeelstekort dat vrijwel alle sectoren treft is voorlopig nog niet voorbij, weet ook Kramer. 'We hebben daarom op sommige plekken maar hoge bouwhekken of metalen barriers geplaatst, om te zorgen dat er echt geen verkeer meer langs kan', zegt hij.
'Uiteindelijk moeten we misschien maar een vracht zand op de weg gooien bij een afzetting', denkt Kramer. 'Want als je er geen verkeersregelaar bij zet, zijn sommige mensen dus zo brutaal om de hekken weg te halen. Terwijl dat hek eigenlijk voldoende moet zijn. Het is enorm triest dat dat gebeurt, en bovendien levensgevaarlijk.'