'Geef je bedrijf een hart en ziel, bedenk een missie en visie'

André Miedema
André Miedema © RTV Noord
Wat heb je als ondernemer aan een visie en een missie? Ze bieden houvast, zegt ondernemerscoach André Miedema. Dat heb je hard nodig in roerige tijden zoals nu.
Misschien zijn ze momenteel wel belangrijker dan ooit. Als je missie- en visievorming serieus neemt, ligt een nieuw soort succes voor je klaar. Maar pas wel op voor de valkuilen.
Een visie en een missie geven je als bedrijf houvast voor de langere termijn. Je hebt erin vastgelegd hoe je kijkt naar de wereld (visie) en wat je daarin dan met je bedrijf komt doen (missie). Dat geeft richting, een stoïcijnse rust en kleur aan je bedrijf.
Ze zijn daarmee een kapstok voor allerlei keuzes. Een goed gedefinieerde missie en visie geven je bedrijf vorm en dat werkt als een magneet. Het levert je passende werknemers op en de klanten en leveranciers die je wilt. Minder passende stoot je af. Precies wat je wilt, toch?

Zingeving

De waarde van het hebben van een visie en missie neemt toe nu de buitenwereld grilliger, onzekerder en onbetrouwbaarder wordt en de ene crisis de andere lijkt op te volgen.
Zonder visie en missie word je makkelijk speelbal van krachten om je heen. Je bedrijf wordt dan de bal in de flipperkast. Keuzes worden willekeurig en zingeving ontbreekt, wat erg frustrerend kan werken voor de gezondheid van de business en organisatie.
Het gaat vaak mis bij het ontwikkelen van missie en visie. Vaak zijn ze slap en leeg en gaat er geen kracht van uit. Dan mist de magneet. Hoe moet het dan wel?
Missie en visie zijn vaak slap en leeg
André Miedema - ondernemerscoach
Visie is in essentie eenvoudig maar kan een magisch effect hebben. Ieder individu ziet iets unieks als hij of zij om zich heen kijkt. Dat zien vraagt oefening en tijd. Het gaat sommigen makkelijker af, dat zijn de visionairs.

Jouw kijk op de wereld

Voor die 'kijk op de wereld' zijn twee zaken van belang. Allereerst de ontwikkelingen die je waarneemt. Praat hierbij niet anderen na en vermijdt loze begrippen zoals ‘duurzaamheid’ of ‘social impact’. Losse woorden zijn geen visie. Het gaat erom welke betekenis je die geeft.
Daarnaast is belangrijk wat je als gewenst voor je ziet. Welk toekomstperspectief zie jij als aantrekkelijk? Hoe meer dit van binnenuit komt, des te sterker de magneetwerking.
Missie is als de bestemming en volgt uit je visie. De missie beschrijft hoe je de visie denkt te realiseren, met welke producten en diensten. Welke rol vervult het bedrijf in de keten en de maatschappij?

Je zoekt wat bij je past

Dit gaat dus over je strategie, het bedrijfsmodel en hoe je organisatie is opgezet. Je zoekt wat bij je past. Dat kan een internationaal grootschalig bedrijf zijn, maar ook een onderneming voor de lokale markt. Je vult als het ware je bedrijf met een ziel en een hart.
Bedrijven met een sterk ontwikkelde missie en visie lopen op een bepaalde manier ook een groter risico. Omdat ze kiezen om voluit te léven, in plaats van alleen te óverleven, sterven ze ook natuurlijkerwijs. Dat kan betekenen dat ze veranderen naar een nieuwe vorm, of eindigen.
Maar dat is misschien wel de essentie van ondernemen. Dingen tot leven wekken, ze onderweg voeden en vormgeven en dan laten sterven wanneer de natuurlijke houdbaarheid eindigt.
André Miedema is organisatieadviseur en ondernemerscoach.