Zeefbandenproducent uit Heiligerlee is 'onmisbare schakel in de voedselketen'

Directeur Jaron Hessels in de fabriek van Hessels Zeefbanden
Directeur Jaron Hessels in de fabriek van Hessels Zeefbanden © Theo Sikkema/RTV Noord
Zo’n 16.000 zeefbanden in verschillende soorten en maten rollen jaarlijks in Heiligerlee bij Hessels Zeefbanden de fabriek uit op weg naar klanten over de hele wereld. Het bedrijf bestond vorig jaar zestig jaar en is in mei verkozen tot beste ondernemer van Oost-Groningen.
Het was opa Jan Roelof die met zijn broer Fokke brood zag in ondernemen. In eerste instantie handel in transportbanden waar later het zelf maken van zeefbanden bij kwam. Vooral voor rooimachines in de landbouw. Maar later ook met banden voor onder andere spoelmachines in patatfabrieken en zeefbanden voor het verwerken van mosselen. Het bedrijf groeit vanaf het begin in een specialistische markt gestaag door.

Familiebedrijf

In 1991 namen vier zoons en een schoonzoon de leiding over. Toen werden twee oude boerenschuren aan de Halteweg omgebouwd naar een deel van de fabriek van nu. Jaron Hessels (38), die van jongs af aan in de zomervakantie al mee werkte, is de derde generatie die sinds januari 2020 leiding geeft aan het familiebedrijf.
Nicht Esther is financieel directeur. Zo loopt de familiebloedlijn voorlopig wel door in Heiligerlee. ‘Ik ben trots om het bedrijf voort te kunnen zetten. Het familiegevoel en het doorgeven wat opa en mijn familie opgezet hebben is fijn.’
rollen rubber op voorraad
rollen rubber op voorraad © Theo Sikkema/RTV Noord
Het productieproces begint met een rol rubber en ringen staal om via diverse stations uiteindelijk als riemen en staven aan elkaar te klinken tot een zeefband. Omdat alles in eigen huis geproduceerd wordt zijn de mogelijkheden eindeloos. Variaties in lengte, breedte, doorval en verschillende soorten materiaal voor de staven maakt het mogelijk om voor elke toepassing een geschikte band te maken.

Heel veel verschillende

‘We doen geen massaproductie. Het is een nichemarkt met veel variatie. Van de 16.000 banden per jaar zijn er 10.000 verschillend gok ik. De grondsoort waar gerooid wordt is bijvoorbeeld belangrijk.’ Hessels levert hoofdzakelijk aan machinebouwers, mechanisatiebedrijven en handelaren. ‘Het is leuk om te zien hoe ze met onze producten machines maken.’
Met een volledig zelf ontwikkelt machinepark. Het proces is zo specifiek dat hiervoor geen standaard machines te koop zijn. Zo werden recent nog nieuwe ponsmachines, klinkmachines en klinkdrukmachines aangeschaft. Grote investeringen van honderden duizenden euro’s.
Aan het werk op een nieuwe machine
Aan het werk op een nieuwe machine © Theo Sikkema/RTV Noord
Dit concept groeide uit tot een internationaal opererende organisatie, met vestigingen in België, Duitsland, Frankrijk en Rusland. ‘Als je goed bekend staat kan het hard gaan.’ De vestiging in België is het resultaat van overnames in 2006 en 2016. Daarnaast zijn er diverse dealers in Nederland en buitenland. Van de totale productie gaat zeventig procent naar het buitenland.
We zijn een onmisbare schakel in de voedselketen. Zonder zeefbanden kunnen boeren niet rooien
Jaron Hessels, directeur Hessels Zeefbanden
Het is niet alleen trots was Hessels drijft. ‘Ik voel de verantwoordelijkheid voor 140 gezinnen. Daar zorg je voor. En we zijn een onmisbare schakel in de voedselketen. Zonder zeefbanden kunnen boeren niet rooien.’

Niet op de voorgrond

Met nuchterheid als basis. In mei wint het bedrijf de tweejaarlijkse Ondernemersprijs Oost-Groningen 2022. Iemand nomineerde Hessels. ‘Dat zou ik zelf nooit doen. Daar zijn we veel te nuchter voor. We hoeven niet op de voorgrond.’ Aandacht voor duurzaamheid, werkgelegenheid en innovatie waren volgens de jury belangrijke punten waarmee gescoord werd.
Twee dagen later was het tijd om het zestig jarig bestaan alsnog groots te vieren. De vorig jaar in gebruik genomen nieuwe hal was opgebouwd tot feestlocatie. ‘Zo hadden we dubbel iets te vieren. Plus mooie erkenning voor waar we samen mee bezig zijn.’
Een zeefband in wording
Een zeefband in wording © Theo Sikkema/RTV Noord
Jaron Hessels zal zichzelf zeker niet op de voorgrond plaatsen. ‘Het is het team waar we het samen mee doen. Ik wil ook zichtbaar zijn op de werkvloer. Even een rondje maken hoe het gaat. Persoonlijke aandacht vind ik belangrijk.’ Er werken ongeveer 150 mensen bij Hessels.

Gevolgen long covid

En dan is het wrang om te constateren dat long covid de productie in de war stuurt. ‘We hebben alles eraan gedaan. Ploegen uit elkaar gehaald en looplijnen aangepast, maar vooral in de derde golf ging het mis. En ook zonder klachten ben je iemand een week kwijt.’ Een aantal medewerkers zit thuis en is bezig weer fit te worden. ‘Een hoop kennis is er nu niet en daar heb je niet zomaar anderen voor terug.’
Het leidt tot verminderde productie. ‘De levertijden lopen op. Dat is lastig. We hebben altijd vier tot zes weken levertijd. Dat ligt nu op zes maanden. De wil is er wel, maar het lukt even niet. Daar heb ik slapeloze nachten van. We proberen begrip ervoor te krijgen bij de klant.’ In de wetenschap dat de markt momenteel sowieso meer vraagt dan geleverd kan worden.
Het in elkaar klinken van een band
Het in elkaar klinken van een band © Theo Sikkema/RTV Noord
Voorheen was het vooral druk in het oogstseizoen, maar die piek is er volgens Hessels uit. ‘We werken in twee ploegen. Maandag tot vrijdag van zes uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds.’ Het is momenteel onvoldoende om de toenemende vraag tijdig te bedienen.
Zonder mensen in de fabriek kunnen we het niet waarmaken. Ik ben maar een klein radertje
Jaron Hessels over het belang van zijn medewerkers
Begin dit jaar deed Hessels een grote personeelscampagne. ‘Het punt is dat iemand die bij ons komt werken intern opgeleid wordt. Voor het kunnen klinken van zeefbanden is echt geen opleiding. Die campagne was zeker succesvol, maar we moeten er echt veel meer voor doen dan in het verleden om personeel binnen te halen.’
De voorzijde van het pand aan de Halteweg
De voorzijde van het pand aan de Halteweg © Theo Sikkema/RTV Noord

Doorgroeien

Kijkend naar de toekomst wil Hessels op een gezonde manier doorgroeien. ‘Focussen op goed werkgeverschap. Het is zwaar werk wat we hier doen. Proberen door meer te automatiseren en processen meer operator vriendelijk te maken dit te verlichten. Zonder mensen in de fabriek kunnen we het niet waarmaken. Ik ben maar een klein radertje.’