'Huidige plannen Nedersaksenlijn zijn minachting voor de reiziger'

Het beoogde traject van de Nedersaksenlijn getekend in 2019: vooral een stoptrein
Het beoogde traject van de Nedersaksenlijn getekend in 2019: vooral een stoptrein © RTV Noord
De voorstellen voor de Nedersaksenlijn zijn 'eerder een minachting van de openbaar vervoerreiziger dan een compliment.' Dat zegt reizigersvereniging Rover over de mogelijk toekomstige spoorlijn tussen Groningen, Emmen en Almelo.
Een deel van die lijn, tussen Veendam en Emmen, moet nog aangelegd worden en klaar worden gemaakt voor personenvervoer. Of dat gaat gebeuren is de grote vraag: na meerdere onderzoeken en kostenverhogingen is de komst van de spoorlijn nog altijd onzeker.

'Plan verleidt niet om auto te laten staan'

Rover roert zich in aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen in de discussie over de komst van de lijn. De reizigersvereniging hoopt dat partijen in hun programma's aandacht hebben voor de spoorlijn. Provincies zijn opdrachtgever van veel regionaal openbaar vervoer.
De plannen die er nu liggen zijn wat Rover betreft dus niet voldoende. 'De huidige voorstellen voor de Nedersaksenlijn missen elke potentie om de overstap van auto naar openbaar vervoer waar te maken', zegt Frank Menger, secretaris bij Rover in Groningen.
Menger hoopt dat de Nedersaksenlijn mensen ertoe verleidt om niet meer in de auto te stappen, maar in de trein. 'Maar in de huidige plannen wordt de Nedersaksenlijn vooral een stoptrein. Dan heeft het voor veel mensen geen toegevoegde waarde ten opzichte van de auto. Het is een gemiste kans.'
Zeggen dat iets te duur is, is het stokpaardje van mensen die niet na willen denken
Frank Menger, Rover

Intercity naar oosten van het land

Rover pleit ervoor om ook een snellere trein te laten rijden tussen Groningen, Emmen, Hardenberg en Almelo. 'Vanaf Almelo kan je dan door naar Zutphen, Arnhem en Nijmegen', zegt Menger. 'Vanuit de overheid wordt dan gezegd dat het te duur is. Maar dat is een ambtelijke dooddoener, het stokpaardje van mensen zonder kennis die niet na willen denken.'

Randstedelijke arrogantie

Menger vindt dat Groningen zich anders moet opstellen richting Den Haag. 'Er is zo veel Randstedelijke arrogantie. Kijk maar naar de uitspraken van ProRail over de Lelylijn.' De spoorbeheerder pleitte er in mei voor om de aanleg van de Lelylijn op de lange baan te schuiven, en juist te investeren in bestaand spoor.
Dat is tegen het zere been van Rover. 'Het is menens, want we zitten in een enorme mobiliteitstransitie. En het is en-en', vindt Menger. 'We hebben behalve de Nedersaksenlijn ook de Lelylijn nodig. Dat moet een internationale verbinding worden, tussen Amsterdam, Groningen en Hamburg. Ook daarmee maak je het treinvervoer aantrekkelijker, en niet alleen in de Randstad.'