Diepste punt is hoogtepunt voor ringwegbouwers, maar zorgen over ondergrond

Het diepste punt van het Julianaplein is afgelopen week bereikt
Het diepste punt van het Julianaplein is afgelopen week bereikt © Marten Nauta/RTV Noord
Afgelopen week bereikten de bouwers van de nieuwe zuidelijke ringweg het diepste punt van het nieuwe Julianaplein. Het gevolg is een kuil van negen meter diep, met grote bulten zand ernaast. Hoofduitvoerder Friso Jongeneel is in zijn nopjes: 'Het diepste punt is voor ons een hoogtepunt', lacht hij.
'Je werkt er naartoe. Vanuit het diepste punt ga je bouwen', legt Jongeneel uit.

Zandvang

Dat bouwen gaat de komende twee jaar gebeuren. Langzamerhand verdwijnt de grote zandbak die nu op de plek van het oude Julianaplein ligt, en krijgt het nieuwe knooppunt vorm. Er komen uiteindelijk twee tunnelbuizen te liggen, en daarbovenop komt nog een weg. Het verschil tussen nu en straks is twintig meter hoogte: het nieuwe Julianaplein schiet dus flink de lucht in.
'Het diepste punt is bij ons altijd het hoogtepunt'
Het diepste punt is ook vanwege een andere reden bijzonder. Er komt namelijk een put te liggen, die door de aannemer een zandvang wordt genoemd. Al het regenwater en andere rommel uit de tunnel komt daarin terecht. In de zandvang wordt het water van het zand gescheiden. Het water wordt naar het nabijgelegen Noord-Willemskanaal gepompt, het zand wordt zo nu en dan weggezogen.

Ondergrond nog te zacht

Maar voor het zover is moet de aannemer eerst een probleem weten op te lossen. Het zand dat op de bodem van het nieuwe Julianaplein ligt, is namelijk nog niet hard genoeg. De grond moet nog verder 'verdicht' worden. Daarmee wordt het volume van zand kleiner gemaakt. De ondergrond wordt daardoor sterker.
En dat is nodig, want de bodem moet straks het hele nieuwe Julianaplein gaan dragen. Beide tunnels, de weg, en alles wat ertussenin zit.
Het oude Julianaplein is veranderd in één grote zandbak
Het oude Julianaplein is veranderd in één grote zandbak © Marten Nauta/RTV Noord
'We bouwen het nieuwe plein niet op palen, al was dat eerder wel de bedoeling', legt Bert Kramer van aannemer Combinatie Herepoort uit. 'De fundering moet goed zijn, net als wanneer je een huis bouwt. De ondergrond moet al het gewicht kunnen hebben. Dan kunnen we alle lagen er bovenop leggen, zodat het niet verzakt.'

Helperzoomtunnel

'We moeten nu kijken wat er gaat gebeuren', zegt Kramer. 'De ondergrond is nu nog niet stevig genoeg. Eerst proberen we nog vocht uit de ondergrond te onttrekken. Als dat niet genoeg blijkt, moet er misschien ander zand in, of moeten we een andere bouwmethode kiezen. En dan pas kunnen we beginnen te bouwen aan het nieuwe Julianaplein.'
De kwestie roept herinneringen op aan de bouw van de Helperzoomtunnel. Die liep in 2018 forse vertraging op. De bouw kon op het laatste moment niet doorgaan vanwege problemen met de ondergrond.
Dusdanige problemen verwacht Kramer bij de bouw van het Julianaplein niet. 'Je zou iets van vertraging kunnen krijgen. Maar de oppervlakte waar de zandvangput komt, is iets van 20 bij 20 meter. Dus ik verwacht niet dat dit voor vertraging van het hele project gaat zorgen.'

27 september 2024

Als die vertraging inderdaad uitblijft, ligt het nieuwe Julianaplein er over ongeveer twee jaar, in 2024. Op 27 september dat jaar moet het hoofdwegennet klaar zijn. Dat houdt in dat de zuidelijke ringweg is aangesloten op de A7, de A28 en andere wegen.