Gronings vrachtschip bij Noorwegen raakte stuurloos door losgeraakte roerpropellers

De Eemslift Hendrika van het Groningse bedrijf Amasus Shipping
De Eemslift Hendrika van het Groningse bedrijf Amasus Shipping © Amasus Shipping
De Eemslift Hendrika, het Groningse vrachtschip dat in april 2021 bij Noorwegen in de problemen raakte, had te maken met losgeraakte roerpropellers. Dit gebeurde omdat het sjorsysteem niet goed gebruikt was voor de weersomstandigheden op zee. Dat blijkt uit een rapport van de Onderzoeksraad voor veiligheid.
De reis over zee tijdens voorspelde slechte weersomstandigheden ging tegen het advies van scheepseigenaar Amasus Shipping uit Delfzijl in. Door het slechte weer kon het schip geen koers houden en moest het geborgen worden. Het schip had echter geen vaarverbod of aanbevolen andere route gekregen.

Propellers raakten los

De Onderzoeksraad meldt dat er bij de rederij 'ruime kennis en ervaring' aanwezig is over de roerpropellers, maar dat die niet werd gedeeld met de bemanning van het schip. Het sjorsysteem had voldoende kracht, maar de roerpropellers waren niet volgens het plan gesjord en raakten daardoor los. Hierdoor ging de lading van het 112-meter lange schip schuiven en raakte het in problemen. Bovendien werd er een gat geslagen in een anti-heeling tank, waardoor het ballastwater in het ruim liep.
Het schip dreef richting de Noorse kust, de laatste kilometers heeft Boskalis het naar een haven gesleept en kon de lading gelost worden. De medewerkers werden met een helikopter van het schip gehaald, er raakte niemand gewond.