Apothekers hebben te maken met agressie: 'Mensen staan te schreeuwen aan de balie'

Apotheker Parisa Bahramithash bij het dienstluikje van haar apotheek
Apotheker Parisa Bahramithash bij het dienstluikje van haar apotheek © Benno de Jongh/RTV Noord
Apothekers en hun assistenten hebben regelmatig te maken met agressie en frustratie van klanten, zo merken ook Groningse apothekers.
Parisa Bahramithash is apotheker bij Diephuis in Stad, waar ze vaak achter de balie staat. 'We zijn maar een klein stadsapotheekje, echt fysieke agressie ervaren we niet. Maar er is veel frustratie als we mensen moeten vertellen dat medicijnen en middelen niet op voorraad zijn.’
Uit onderzoek dat de NOS liet uitvoeren blijkt dat in 2021 er een tekort was aan meer dan 1000 geneesmiddelen en dat 42% van de 2000 apothekers in Nederland hierdoor wekelijks te maken heeft met agressie. 71% heeft afgelopen jaar dagelijks frustratie en onbegrip ervaren.

Heftige reacties

Mensen reageren soms heel heftig. Apotheker Inge ten Seldam van apotheek Lloyd's Terras in Veendam ziet dat mensen vaak schrikken als hun middel niet leverbaar is. 'Ze staan dan te schreeuwen aan de balie of gooien doosjes richting het personeel', vertelt ze. 'Soms willen mensen ook niet meedenken over een oplossing, die werken dan alleen maar tegen.'
Apotheker George Amofa, van apotheek Oosterpark in Stad, heeft de agressie ook ervaren, al is het in zijn huidige apotheek anders. 'Hier in de zaak is het rustig, maar ik heb het wel meegemaakt in mijn vorige baan. Mensen hebben vaak geen geduld, dan is niks goed.'

Domino-effect

Als blijkt dat een medicijn of middel niet beschikbaar is, wordt er gezocht naar een alternatief. De apotheker belt dan de arts of voorschrijver. Daarnaast wordt apothekers in de omgeving gevraagd of zij het middel nog op voorraad hebben.
Ik ben serieus soms wel acht of negen uur per week bezig met het zoeken naar andere mogelijkheden
Parisa Bahramithash - Apotheker
‘Soms lukt het dan, maar soms lukt het ook niet', zegt Parisa Bahramithash. Het levert ook frustratie op bij apothekers en zorgverleners zelf. ‘Het is een domino-effect, want de dokter zit er begrijpelijk genoeg ook niet op te wachten.’
'Ik ben serieus soms wel acht of negen uur per week bezig met het zoeken naar andere mogelijkheden. Het heeft een grote invloed op ons dagelijkse werk.’
Ten Seldam: ‘Als je steeds boze mensen aan de desk hebt, dan word je ook onaardiger tegen andere klanten, die wel normaal reageren. Sommige vragen krijgen we zo vaak, dat ze als trigger kunnen werken als iemand ermee komt. Terwijl diegene er misschien niks over weet.’

Derde jaar op rij

De problemen met de levering van geneesmiddelen spelen voor het derde jaar op rij. Nederland koopt medicijnen goedkoop in, om de prijs laag te houden. Maar daardoor verkopen bedrijven ze liever aan landen die er meer voor betalen, legt Ten Seldam uit.
Groothandelaren moeten vanaf volgend jaar een opslag van geneesmiddelen aanleggen, dat zou het moeten opvangen
Inge ten Seldam - Apotheker
‘Het gaat bijvoorbeeld om middelen tegen parkinson en adrenalinepennen. Die laatste worden in de zomer meer gebruikt dan anders, door het verhoogde aantal allergische reacties op pollen of insectensteken.’

'Ik hoop dat het beter wordt'

'Het belangrijkste is een goede beschikbaarheid van geneesmiddelen, zodat apothekers daar niet mee bezig hoeven te zijn. ‘De datum waarop het geleverd wordt, wordt telkens weer opgeschoven. Als de middelen er gewoon zijn, is het een stuk prettiger, voor iedereen', zegt Bahramithash. Bovendien vindt ze dat het duidelijker moet worden welke medicijnen wel of niet vergoed worden door de zorgverzekeraar. Dat kan door betere communicatie tussen patiënten en zorgverzekeraars.
Minister Kuipers van Volksgezondheid heeft aangekondigd dat groothandelaren per 1 januari 2023 een opslag van geneesmiddelen moeten aanleggen, zodat de tekorten verminderen. ‘Dat zou het moeten opvangen, ik hoop echt dat het beter wordt’, besluit Ten Seldam.