Vluchteling Khalaf staat lotgenoten in Ter Apel bij: ‘Ik voel mij goed als ik veel mensen help’
‘Ik wil andere mensen helpen, zoals ik de afgelopen paar jaar ben geholpen.' Dat is het motto van de gevluchte Syriër Khalaf Alkhalaf. Hij woont nu zeven jaar in Nederland en werkt sinds maandag bij het hulppunt van het Rode Kruis naast het overvolle aanmeldcentrum in Ter Apel.
Vlak nadat het Humanitair Servicepunt (HSP) dinsdag opent, spreekt een aantal asielzoekers de vrijwilligers van het Rode Kruis aan. Ze zijn net teruggekomen van hun slaapplaats en moeten mogelijk weer de hele dag op het grasveld voor de volle COA-opvang wachten tot ze aan de beurt zijn voor het aanmeldproces of naar een andere opvang kunnen.
‘Wat betekent dit grijze armbandje?’, vraagt een asielzoeker aan Klahaf. Een andere asielzoekers laat een schaafwond op zijn arm zien en weer een andere doet ondertussen zijn schoen uit.
In het Arabisch vertelt Khalaf aan de laatste asielzoekers dat ‘meneer Erik’, de EHBO’er, de wondjes op de voet gaat bekijken. ‘Dit is zwemmerseczeem, maar dit is niet iets om à la minuut op in te grijpen’, concludeert de EHBO’er. Als dat wel het geval is, stuurt hij de asielzoekers door naar de doktersdienst op het COA-terrein.
Syrische Stadjer
Khalaf weet hoe belangrijk het is dat er een aanspreekpunt is voor nieuwe asielzoekers. Zeven jaar geleden stond hij zelf voor de poort in Ter Apel nadat hij uit Syrië vluchtte. Inmiddels heeft hij een verblijfsvergunning en mag hij zichzelf Stadjer noemen.
‘Veel mensen willen weten wanneer en waar de volgende stappen in het aanmeldproces zijn. Het is de meest gestelde vraag’, vertelt Khalaf. ‘Mensen komen hier aan in Ter Apel en weten niet wat ze moeten doen. Ze zijn daarom erg blij met ons.’
Luisterend oor bieden
Ook Bastiaan van Blokland van het Rode Kruis ziet dat er veel animo is voor het servicepunt. ‘Het lijkt erop dat er behoefte is om het Humanitair Servicepunt hier te hebben’, constateert hij. Het Rode Kruis heeft zulke punten op allerlei plekken waar vluchtelingen langs komen.
‘Het punt in Ter Apel is een toevoeging op wat er in Ter Apel is en bovendien willen we hier als Rode Kruis aanwezig zijn. Op die manier kunnen we behalve EHBO-punt dat extra luisterende oor bieden', aldus Blokland.
Moeilijk kan dat soms wel zijn voor Khalaf, die dus ook zelf is gevlucht: ‘Mensen hebben hetzelfde verhaal als mij en je weet dat ze soms een heel moeilijke reis hebben gehad. Soms hebben ze dagenlang moeten lopen om hier te komen’.
Desondanks heeft hij zijn credo waargemaakt: hij heeft mensen geholpen zoals hij zelf destijds ook is geholpen. ‘Aan het einde van de dag voel ik mij daarom goed. Ik heb veel mensen geholpen en ze bedanken ons daarvoor’.
Het servicepunt blijft in elk geval twee weken staan. Daarna wordt gekeken of het servicepunt nodig blijft.