Verbouwing Arriva-treinen loopt op z'n einde: rode trein is verleden tijd

De stoeltjes in de nieuwe treinen worden op een andere plek bekleed
De stoeltjes in de nieuwe treinen worden op een andere plek bekleed © Marten Nauta/RTV Noord
Er is ruim twee jaar aan gewerkt: de verbouwing van vijftig Noord-Nederlandse Arriva-treinen. Sinds 2006 rijden ze door Groningen en Friesland en dus waren ze na zo'n vijftien jaar dienst aan een forse opknapbeurt toe. Zowel de binnen- als buitenkant is volledig vernieuwd.
'Belcampo' en 'Johan van Veen'. Zo heten de twee treinstellen die (voorlopig als laatste, daarover straks meer) door Stadler in het Limburgse Blerick onder handen worden genomen. Eerder zijn de treinstellen al in Winterswijk geweest: daar kregen ze aan de buitenkant een nieuw kleurtje.

Rood was een beetje roze geworden

'Ze konden wel weer een tandje mooier', lacht Milfred Hart, regiodirecteur bij Arriva. Hij vertelt over de grote treinverbouwing, die ruim twee jaar geduurd heeft. 'Rood was een hele moeilijke kleur. Na een jaar of vijftien waren de treinen een beetje roze geworden. Nu zijn ze weer fris blauwgroen, een prachtig gezicht in het landschap.'
De 'Belcampo' en de 'Johan van Veen' staan in Blerick voor hun verbouwing
De 'Belcampo' en de 'Johan van Veen' staan in Blerick voor hun verbouwing © Marten Nauta/RTV Noord
Hart is blij dat de ombouw erop zit: eindelijk zijn alle treinen weer beschikbaar. De ombouw van één trein kost al met al zeker vijf weken: drie weken verbouwen, en dan nog twee weken testen voor ze het spoor weer op mogen.
Bekijk de video:
Arriva-treinen weer als nieuw na grondige opfrisbeurt

Kabels, gereedschap en verdwenen verlichting

Dat lijkt misschien wat veel voor een fris kleurtje en een paar nieuwe stoelen in de trein. Er gebeurt dan ook veel meer dan alleen dat, in Blerick. 'De trein wordt helemaal leeggemaakt', zegt de regiodirecteur.
Er wordt gewerkt aan de elektronica in de vernieuwde trein
Er wordt gewerkt aan de elektronica in de vernieuwde trein © Marten Nauta/RTV Noord
'Deze bijvoorbeeld, ligt helemaal open', zegt Hart. Hij overdrijft niet. Alle stoelen zijn de trein uit, net als de lampen en sommige ramen. Overal hangen kabels, her en der ligt gereedschap en op allerlei plekken zijn mensen van Stadler aan het werk. Soms met een lampje op het voorhoofd, vanwege de verdwenen verlichting.
Eén van de werknemers van Stadler werkt met een lampje op aan de trein
Eén van de werknemers van Stadler werkt met een lampje op aan de trein © Marten Nauta/RTV Noord
In feite wordt het gewoon een nieuwe trein
Milfred Hart - Regiodirecteur Arriva
'Alles wordt compleet vernieuwd, en er komen nieuwe systemen in.' Zo zitten in de verbouwde treinen andere schermen, waarop meer uitgebreide reisinformatie te zien is. En aan de buitenkant kan je op een ander scherm zien waar het rustig of juist druk is.
Het nieuwe reisinformatiescherm van Arriva, het is onduidelijk waarom het niet-bestaande station Vierverlaten hier tussen staat
Het nieuwe reisinformatiescherm van Arriva, het is onduidelijk waarom het niet-bestaande station Vierverlaten hier tussen staat © Marten Nauta/RTV Noord

Batterijpakket

Ook bovenop de trein verandert het één en ander. Daar plaatst Stadler een batterijpakket. Daarin wordt energie opgeslagen die bij het remmen vrijkomt. 'Die energie gebruikt de machinist dan weer bij het in- en wegrijden bij stations. Het zorgt voor minder lawaai- en milieuoverlast'. legt regiodirecteur Hart uit.
Op de trein plaatst Arriva een batterijpakket
Op de trein plaatst Arriva een batterijpakket © Marten Nauta/RTV Noord

Elk schroefje wordt bekeken

De wagons worden dus helemaal uit elkaar gehaald, en rijden weken later vol nieuwe spullen weer terug naar het Noorden. 'In feite wordt het gewoon een nieuwe trein', zegt ook de regiodirecteur. De treinen worden daarom ook uitgebreid gekeurd, voordat ze het spoor weer op gaan. 'Elk schroefje wordt bekeken, het is wat dat betreft net een vliegtuig. Als er ook maar iets mis is, komt de trein het spoor niet op.'
Dat is natuurlijk wel zo veilig, maar het brengt ook nadelen met zich mee. De oplettende reiziger heeft misschien gemerkt dat die nog altijd op oude stoeltjes zit in treinen die naar het Duitse Weener rijden. Die treinen hebben wel een nieuwe kleur aan de buitenkant, maar zijn verder nog niet verbouwd.
'Dat klopt', zegt regiodirecteur Hart. 'Acht van onze treinen zijn geschikt om de Duitse grens over te gaan. Eén daarvan is al verbouwd, maar die staat al enige tijd voor keuring in Duitsland. Die trein wordt door dat land gezien als nieuwe trein, mede door het zware batterij-pakket dat erop ligt. Daarom moet die trein helemaal opnieuw gekeurd worden. Eerder mag de trein niet rijden.'
De verlichting in de verbouwde trein wordt gecontroleerd
De verlichting in de verbouwde trein wordt gecontroleerd © Marten Nauta/RTV Noord
Die goedkeuring laat nog altijd op zich wachten, mogelijk moet Arriva nog aanpassingen doen aan de verbouwing. 'Pas als die ene trein goedgekeurd is, kunnen we de andere zeven 'Duitse' treinen laten verbouwen. Het is natuurlijk vervelend dat het langer de tijd kost dan we hadden gehoopt, maar het is niet anders', zegt Hart. 'We hopen dat dat in de zomer van 2023 gedaan is, en het liefst natuurlijk nog eerder.'