Rode Kruis laat servicepunt bij azc Ter Apel nog minstens twee weken staan

Het Humanitarian Service Point van het Rode Kruis
Het Humanitarian Service Point van het Rode Kruis © Het Rode Kruis
Het servicepunt van het Rode Kruis bij het aanmeldcentrum in Ter Apel blijft nog ten minste twee weken staan. Volgens het Rode Kruis waren er in de eerste week 140 hulpvragen per dag. ‘De behoefte is er kennelijk.’
Tussen die 140 hulpvragen kunnen meerdere vragen zitten van één persoon, en de vragen zijn lang niet allemaal medisch van aard, verduidelijkt woordvoerder Bastiaan van Blokland van de noodhulporganisatie. ‘Het kan van alles zijn: bijvoorbeeld mensen die vragen om een flesje water, een contactpunt voor een telefoonoplader of een blaarpleister.’

Over twee weken opnieuw evalueren

Het Rode Kruis opende vorige week het zogenoemde Humanitarian Service Point en kijkt sindsdien hoeveel behoefte er aan is. ‘Dat die behoefte er is, is nu dus duidelijk', aldus Van Blokland. 'Maar of we er ook langer mee doorgaan, hangt af van de situatie over twee weken. Dan gaan we opnieuw evalueren.'
Al een aantal maanden is het azc in Ter Apel overvol. Er is daardoor geen opvangplek voor mensen die hun aanmeldprocedure moeten doorlopen. Asielzoekers moeten soms urenlang op een grasveld wachten totdat ze aan de beurt zijn.

Luisterend oor

Behalve voor praktische en medische zaken, kunnen de asielzoekers ook bij het servicepunt terecht voor informatie. ‘We krijgen ook vragen als: als ik die bus neem, waar kom ik dan terecht? Of: wat betekent dit polsbandje? We kunnen overigens alleen informatie geven over hoe procedures in z’n algemeenheid gaan.'
'Vragen over individuele situaties kunnen we niet beantwoorden, daarvoor moeten ze bij het COA zijn. En soms bieden we alleen een luisterend oor’, aldus de woordvoerder.

Vier à vijf mensen bij het servicepoint

Het servicepunt wordt dagelijks bemand door vier à vijf mensen van het Rode Kruis. Asielzoekers kunnen er op doordeweekse dagen tussen 10.00 uur en 18.00 uur terecht.